EU:n etenemissuunnitelma grafeenia käsittelevälle tieteelle ja teknologialle

Aallon tutkijat keskittyvät erityisesti antureihin, fotoniikkaan ja optoelektroniikkaan.

EU:n grafeenia koskevassa lippulaivahankkeessa esitetään tieteen ja teknologian etenemissuunnitelma tutkimusaloille, joiden tarkoituksena on saattaa grafeeni ja siihen liittyvät 2d-materiaalit yliopistojen laboratorioista yhteiskunnan käyttöön. Aalto-yliopisto on osallistunut aktiivisesti grafeenia käsittelevän tieteen ja teknologian etenemissuunnitelman laatimiseen seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi ja sitä seuraaviksi vuosiksi.

”Tässä etenemissuunnitelmassa esitetään grafeenia käsittelevän tieteen ja teknologian valtavat mahdollisuudet monissa eri käyttötarkoituksissa, jotka voivat olla hyödyksi useimmilla arkielämämme osa-alueilla. Grafeenilla on esimerkiksi merkittävät käyttömahdollisuudet anturisovelluksissa, joiden odotetaan tulevaisuudessa edistävän esineiden ja asioiden internetiä”, toteaa lippulaivahankkeen antureita koskevan työskentelykokonaisuuden varajohtaja Pertti Hakonen.

”Fotoniikan ja optoelektroniikan käyttö on määritetty yhdeksi lupaavimmista grafeenin ja siihen liittyvien 2d-materiaalien käyttötavoista, ja niiden odotetaan pääsevän pian teolliseen prototyyppivaiheeseen”, lisää Zhipei Sun, joka muutti äskettäin Suomeen johtamaan Aallon fotoniikan tutkimusryhmää.

Sekä professori Hakonen että professori Sun ovat olleet laatimassa tätä kattavaa EU:n etenemissuunnitelmaa.

Julkisesti saatavilla oleva asiakirja julkaistiin 24. helmikuuta Royal Society of Chemistry ‑yhdistyksen Nanoscale-lehdessä. Etenemissuunnitelma kattaa seuraavat kymmenen vuotta ja sitä seuraavat vuodet, ja sen tavoitteena on auttaa tutkimusyhteisöä ja teollisuutta grafeeniin ja siihen liittyviin materiaaleihin perustuvien tuotteiden kehittämisessä.

Etenemissuunnitelman aikatauluissa ennustetaan, että ennen lippulaivahankkeen kymmenvuotiskauden päättymistä tuotteiden markkinoille saattaminen on jo lähellä joustavan elektroniikan, komposiittien ja energian aloilla.

Tutkimuksen ja teollisuuden edustajat kokoontuivat lokakuussa 2013 perustamaan grafeenia koskevan lippulaivahankkeen. Hankkeeseen kuuluu nyt 142 kumppania 23 maasta ja koko ajan kasvava määrä liitännäisjäseniä. Grafeenia koskeva lippulaivahanke perustuu Euroopan komission ehdotuspyyntöön, joka koskee tieteeseen ja teknologiaan liittyvien nykyisten suurten haasteiden käsittelyä pitkällä aikavälillä ja monialaisia T&K-toimenpiteitä.

Linkki artikkeliin

Aalto-yliopisto on yksi tämän tutkimuksen lippulaivahankkeen suomalaisista kumppaneista. Professori Pertti Hakosen ja professori Harri Lipsasen johtamat tutkimusryhmät vastaavat anturien kehittämisestä ja suurtaajuustransistorien tuottamisesta. Muita suomalaisia kumppaneita ovat Nokia Finland, Itä-Suomen yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.