Euroopan teknillisten yliopistojen rehtorit kohtasivat Otaniemessä

Konferenssin teemana oli eri tieteenalojen, sektoreiden, kulttuureiden ja ajattelun raja-aitojen ylittäminen.
Euroopan teknillisten yliopistojen rehtorien konferenssi Aalto-yliopistossa. Kuva: Lasse Lecklin.

Noin 60 rehtoria eri puolilta Eurooppaa kokoontui Aalto-yliopistossa 18.–19.9. järjestettyyn Euroopan teknillisten yliopistojen johtajien konferenssiin. Vuosittainen konferenssi järjestettiin 34. kertaa.

Rehtori Tuula Teerin emännöimän tapaamisen teemana oli rajojen ylittäminen, Crossing Borders. Muuttuva toimintaympäristö vaatii yliopistoilta uudenlaista ajattelua ja yhteistyötä, joka ylittää eri tieteenalojen, maiden ja kulttuureiden sekä yliopisto- ja yritysmaailman välisiä rajoja.

– Aalto-yliopisto tekee pitkäjänteistä yhteistyötä yritysten, yhteisöjen ja alumnien kanssa. Uskomme vahvasti yhteistyön merkitykseen – ilman sitä emme voisi onnistua missiossamme muuttaa maailmaa ja tukea Suomen menestystä, Teeri totesi konferenssin avajaispuheessa perjantaina.

Lisätietoja konferenssin verkkosivuilla.

Kuvat: Lasse Lecklin

Marjo Kettunen
Nimitykset Julkaistu:

Marjo Kettunen Perustieteiden korkeakoulun kehityspäälliköksi

Marjo Kettunen on valittu Perustieteiden korkeakoulun (SCI) kehityspäälliköksi. Hän siirtyy tehtävään Kemian tekniikan korkeakoulusta, jossa hän on toiminut kehityspäällikkönä keväästä 2018 alkaen.
Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon jakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinto professori Ewald Kiblerin ja tutkimusryhmän ikään ja innovaatioihin liittyviä stereotypioita haastavalle tutkimukselle

Palkitun tutkimuksen mukaan markkinoita muuttavia innovaatioita tekevätkin myöhemmin uralla yrittäjiksi siirtyvät erityisesti yli 50-vuotiaat yrittäjät.