Fabian Ahvenaisen rahaston apurahat haettavana 30.11.2016 asti

Ilmoitus haettavasta Fabian Ahvenaisen rahaston sillanrakennuksen ja talonrakennuksen apurahasta

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Fabian Ahvenaisen rahaston rahastotoimikunta julistaa haettavaksi sillanrakennuksen ja talonrakennuksen apurahoja tunnustuksena hyvin suoritetuista opinnoista. Apurahojen suuruus on noin 1000 – 3000 euroa. Apurahojen lopulliseen lukumäärään ja suuruuteen vaikuttavat hakijoiden määrä ja taso. Apurahoja voivat hakea sillan- tai talonrakennukseen perehtyneet Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun diplomi-insinöörin tutkintoa tai jatko-opintoja suorittavat opiskelijat sekä äskettäin diplomi-insinöörin tutkinnon tai jatkotutkinnon suorittaneet henkilöt.

Apurahat jaetaan juhlatilaisuudessa, joka on suunniteltu järjestettäväksi perjantaina 10.3.2017 klo 14.

Apurahan hakijan tulee osoittaa rahastotoimikunnalle lyhyt vapaamuotoinen hakemus, josta ilmenevät hakijan perehtyneisyys sillan- tai talonrakennustekniikkaan, hakijan opintomenestys (liitteenä opinto-rekisteriote tai tutkintotodistus) sekä puhelinnumero, sähköposti ja osoitetiedot.

Fabian Ahvenaisen rahasto tukee pitkällä aikavälillä tasapuolisesti sillan- ja talonrakennuksen alueita. Hakijoita pyydetään ilmoittamaan hakemuksessaan, onko heidän opintojensa painotus ollut sillanrakennus- vai talonrakennustekniikassa. Hakemuksien arviointiin vaikuttaa myös alkupääoman lahjoittajan tarkoitus edistää erityisesti konstruktiivista rakennustekniikkaa

Hakemus on toimitettava Rakennustekniikan laitokselle osoitteella: Aalto-yliopisto, Rakennustekniikan laitos, Fabian Ahvenaisen rahasto c/o Elsa Nissinen-Narbro, PL 12100, 00076 Aalto (käyntiosoite: Rakentajanaukio 4A, huone R247) siten, että se on perillä viimeistään keskiviikkona 30.11.2016 klo 15:00.

Mahdollisiin apurahoja koskeviin tiedusteluihin vastaavat Lauri Salokangas, puh 0408322717, Jari Puttonen, puh. 0503841782 sekä Elsa Nissinen-Narbro, puh 0503502638.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.