FEMME IN STEM -teos visualisoi tekniikan kehitystä

Naiset ja tekniikka -mediateoskilpailussa yhdistyvät monimuotoisuus ja naisten rooli tekniikan kehityksessä.
Aalto University / Väre building / Photo: Mikko Raskinen

Yliopistonlaajuiset taideopinnot innostivat aaltolaisia yhdistämään taideperustaista toimintaa yli tieteenalarajojen. Naiset ja tekniikka -mediateoskilpailussa voittajatyöksi valikoitui FEMME IN STEM.

Kaikille avoinna olevassa kilpailussa haettiin videota, animaatiota, peliä tai muuta mediateosta, joka tuo esille naisten osallistumisen, kyvyt ja roolimallin tekniikan tai luonnontieteiden aloilla. Kilpailussa arvostettiin myös tekniikan alan yleisen houkuttelevuuden esittämistä ja tekniikan yhteistyötä talouden ja taiteen kanssa. Palkinnot jaettiin Marja-Terttu Tanttisen rahastosta, ja päätöksen palkinnon saajista teki Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun toimikunta ja dekaani.

Voittajaksi valittiin visuaalisen viestinnän muotoilun koulutusohjelman opiskelijoiden Sofia Schleutkerin ja Janne Kuisman suunnittelema “FEMME IN STEM”. Teos visualisoi monimuotoisuuden yleistä merkitystä tekniikan kehityksessä ja tuo siten naisten roolia sekä tasa-arvoisuutta tekniikan ja luonnontieteiden alalla esiin.

Kunniamaininnat luovutettiin Maria Lindqvistin videolle sekä Aura Kiiskisen ja Ella Huttusen toteuttamalle muistipelille.

Onnea voittajille!

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Aalto-yliopisto Junior teknologiatyöpaja
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille

Automaatiosäätiö lahjoittaa 20 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Lahjoitus kohdennetaan virtuaalilasien ja robotiikan hankintaan.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.