‘From Corporate Responsibility into Shared Values’

Yritysjohdon on tärkeää tuntea hyvin yhteiskunnan toimintaympäristö, jotta yritykset pystyvät toimimaan mahdollisimman kannattavasti tulevaisuudessa.
Picture of Esko Aho and the title of the seminar "From Corporate Responsibility into Shared Values" on green bakcground
Esko Ahon webinaaria pääsee seuraamaan Kauppakorkeakoulun Facebook-sivulla, https://www.facebook.com/aaltobiz/.

Yritysten rooli yhteiskunnassa on hyvin muuttuva ja erityisesti teknologinen kehitys vaikuttaa siihen, mitä yrityksiltä odotetaan ja miten niiden suhde yhteiskuntaan kehittyy.

”Uskon, että yritysten roolissa yhteiskunnassa on tapahtunut ja tapahtumassa erittäin suuria muutoksia. Näin ollen yritysjohdolta edellytetään yhteiskunnan toimintaympäristön ymmärrystä paljon aiempaa enemmän. Tästä meillä on jo esimerkkejä teknologiayritysten osalta; olemme nähneet, miten suuria haasteita niillä on löytää sellainen tapa toimia, joka saa yhteiskunnan yleisen hyväksynnän”, sanoo Kauppakorkeakoulussa Executive in Residence -tehtävässä toimiva Esko Aho.

”Hyvä yritysjohtaminen vaatii ympäröivään yhteiskuntaan liittyvien riskien ja mahdollisuuksien ymmärtämistä. Onnistuminen tässä edellyttää sekä oikeaa näkemystä että oikeita työkaluja. Yritysjohdon koulutukselta ja osaamiselta vaaditaan paljon enemmän kuin aiemmin.”

Esko Ahon mukaan on aivan keskeistä ymmärtää, että yhteiskunnan toimintaympäristön huomioiminen suhteessa liiketoimintaan ei ole ristiriidassa yritysten kannattavuuspyrkimysten kanssa.

”Sillä, että yritysjohto tuntee hyvin yhteiskunnan toimintaympäristön, on nimenomaan olennainen osa tulevaisuuden kannattavassa yritystoiminnassa.”

***

Entinen pääministeri Esko Aho on toiminut Executive in Residence -tehtävässä Kauppakorkeakoulussa jo vuodesta 2015 lähtien. Executive in Residence -nimikettä käytetään Aalto-yliopistossa arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä, akateemisista tai yhteiskunnan johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon.

Esko Aho toimi Suomen pääministerinä vuosina 1991–1995 ja kansanedustajana 1983–2003. Sittemmin hän on työskennellyt muun muassa Nokian yhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana ja johtokunnan jäsenenä, Sitran yliasiamiehenä sekä Senior Fellow -tehtävässä Harvardin yliopiston Kennedy Schoolissa. Tällä hetkellä hän vaikuttaa muun muassa yhdysvaltalaisen suurpankin JPMorgan Chasen neuvonantajana.

***

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää Esko Ahon näkemyksiä ko. aiheesta Better Business – Better Society -webinaariin torstaina 4. helmikuuta 2021 klo 17.00–18.00. Webinaarin kieli on englanti, ja se kaikille avoin ja maksuton.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.