GE Healthcare lahjoittaa Aalto-yliopistolle potilasmonitoreita

Aalto ja GE Healthcare aikovat tulevaisuudessa laajentaa yhteistyötä erityisesti data-analytiikan ja koneoppimisen alueilla.

GE Healthcare lahjoittaa Aalto-yliopistolle neljä CARESCAPE B650 -potilasvalvontamonitoria.  Lahjoituksen tarkoitus on antaa bioinformaatioteknologian opiskelijoille käytännön kokemusta sairaaloissa käytössä olevista terveysteknologian laitteista.

Monitorit luovutetaan Aalto-yliopiston Terveysteknologiatalon avajaisten yhteydessä Otaniemessä tänään 14.3.2017 klo 17.

”Voimme hyödyntää GE Healthcaren lahjoittamia monitoreja monipuolisesti opetuksessa sekä tutkimuksessa muun muassa hemodynaamisen aivokuvantamisen tukena”, iloitsee Aalto-yliopiston akatemiatutkija Ilkka Nissilä.

Monitorien käyttö opetuksessa hyödyttää opiskelijoita, mutta siitä on etua myös alan osaajia runsaasti työllistävälle GE Healthcarelle.

”Terveysteknologia on Suomen suurin korkean teknologian vientiala ja voimakkaasti kasvava toimiala kaikkialla kehittyneessä maailmassa. GE Healthcare on palkannut Helsinkiin viimeisten kolmen vuoden aikana noin sata insinööriä tuotekehitys- ja testaustehtäviin. Potilasmonitorit, kliiniset parametrit ja ihmisten fysiologian hyvin tuntevia terveysteknologian osaajia tarvitaan lisää koko ajan, sanoo Engineering Manager Niko Nuotio GE:ltä.

Potilasmonitorit ovat monimutkaisia kliinisiä tuotteita, jotka tekevät paljon muutakin kuin näyttävät tietoa potilaan tilasta. Sen lisäksi, että ne mittaavat yli 50 kliinistä parametria verenpaineesta ja pulssista anestesian syvyyteen ja leikkauksen aiheuttamiin kipureaktioihin, monitorit muun muassa keskustelevat tietojärjestelmien kanssa ja välittävät hälytystietoja tietoverkossa hoitohenkilökunnan tarpeisiin.

Opiskelijat, joilla on käytännön kokemusta potilasvalvontamonitorien toiminnasta, ovat työmarkkinoilla kysyttyjä. Heidän perehdyttämiseensä kuluu vähemmän aikaa ja he pystyvät nopeammin itsenäiseen työhön, Nuotio toteaa.

”Aalto-yliopisto on yksi tärkeimmistä terveysteknologian alan osaajia Suomessa kouluttavista oppilaitoksista. Suomalaisella insinööriosaamisella oli myös tärkeä rooli siinä, että GE kiinnostui aikanaan Instrumentariumista”, sanoo GE Healthcare Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti E. Lehtonen.

GE Healthcare ja Aalto-yliopisto tekevät paljon yhteistyötä muun muassa opinnäytetöiden ja väitöskirjatutkimusten parissa.  Tulevaisuudessa tavoitteena on entistä laajempi yhteistyö erityisesti data-analytiikan ja koneoppimisen alueilla.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Terhi Kajaste, yrityssuhdevastaava, Aalto-yliopisto, 050 327 52 99, [email protected]

Taija Reijonen, viestintäpäällikkö, GE, p. 050 367 58 63, [email protected]

Aalto Health Platform

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.