Henry Tirri nimitetty Aalto-yliopistoon opettamaan digitalisaatiota

Tirri tuo opiskelijoille näköaloja korkean teknologian yritysten strategioihin ja johtamiseen.

Henry Tirri on nimitetty Executive in Residence -tehtävään Kauppakorkeakouluun. Yksi hänen keskeisistä tehtävistään on tuoda opiskelijoille uusinta tietoa korkean teknologian yritysten kasvattamisesta, strategioista ja johtamisesta. Tirrin on myös yhdessä Aallon tutkijoiden kanssa tarkoitus osallistua kotimaiseen keskusteluun digitaalisesta transformaatiosta.

Henry Tirrillä on monipuolinen kokemus globaalista liiketoiminnasta ja hän toimi viimeksi Nokian teknologiajohtajana Stanfordin yliopiston kotikaupungissa Palo Altossa. Tirri on myös toiminut professorina tai vierailevana professorina muun muassa Helsingin yliopistossa, UC Berkeleyssä ja Stanfordin yliopistossa sekä useiden maailman johtavien teknologiayritysten neuvonantajana digitaalisiin teknologioihin liittyvissä kysymyksissä

Digitaalisuudessa on kyse perusteellisesta toimintatapojen muutoksesta

Digitaalisuus muuttaa yritystoimintaa erittäin nopeasti ja radikaalisti. Kyseessä ei ole muoti-ilmiö vaan perusteellinen toimintatapojen muutos. Se edellyttää sekä yrityksiltä että yliopistoilta syvällistä käsitystä digitalisaation hyödyntämisestä niin yritysten perustoiminnassa kuin uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Koska digitalisaatio nojautuu perustavanlaatuisesti tietotekniikkaan, monet uusista innovaatioista tulevat Piilaaksosta, leviävät globaalisti ja edistävät muotivirtauksia pysyvämpiä muutoksia.

Suomessa on perinteisesti korostunut kasvuyritysten teknologialähtöisyys. Kalifornialainen näkemys on sen sijaan tyypillisesti liiketoimintalähtöisempi.

– Toivotan Henry Tirrin lämpimästi tervetulleeksi vahvistamaan Aalto-yliopiston digitalisaation osaamista. Hän pystyy erinomaisesti yhdistämään liiketoimintalähtöisyyden ja teknologian syvällisen ymmärryksen. Myös Tirrin laajat kontaktit Piilaakson liike-elämään ja huippuyliopistoihin avaavat opiskelijoillemme erinomaisia näkökulmia aiheeseen, Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman sanoo.

– Vaikka yliopistoissa on perinteisesti ohjattu kysymään "Miksi?" ja sitten kehittämään taitoja vastausten löytämiseen, enenevässä määrin meidän on opittava kysymään Bernard Shaw’n tapaan "Miksi ei?" ja kehitettävä taitoja luoda innovaatioita. Minulle tuohon kysymyksen vaihtumiseen kiteytyy se, miten liiketoiminta ja tutkimustoiminta yhdessä voivat tuoda ratkaisuja ongelmiin, Henry Tirri toteaa.

Executive in Residence -nimikettä voidaan käyttää arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä tai akateemisista johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon määräajaksi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Noora Pinjamaa
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Doctoral Candidate of Information Systems Science

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.