Hiilineutraali Aalto 2030 -toimenpideohjelma käynnistyy

Aalto-yliopiston tavoitteena hiilineutraalisuus vuoteen 2030 mennessä.
A wintery evening shoot of Aalto University campus when the sun is setting down, the School of Business main building in focus

Aalto-yliopisto käynnistää Hiilineutraali Aalto 2030 -toimenpideohjelman, jonka tavoitteena on yliopiston toimintojen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

”Kestävä kehitys on Aalto-yliopiston uuden strategian ytimessä ja läpileikkaava periaate kaikessa meidän toiminnassamme. Hiilineutraali Aalto 2030 -toimenpideohjelman tavoitteena on tarkastella kaikkia Aalto-yliopiston toimintoja ja kehittää käytäntöjä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi,” kertoo vararehtori Ossi Naukkarinen.

Kampuksen kiinteistöjen toiminta ja tekniikka vaikuttavat merkittävästi siihen, miten päästöjä voidaan vähentää. Hiilineutraali Otaniemi -tiekartta luo suuntaviivoja muun muassa energiatehokkuuteen ja uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämiseen.  Tiekartassa huomioidaan myös rakentaminen, rakennusten ylläpito, vesi- ja jätehuolto, kiertotalous sekä tutkimus- ja IT-ympäristöt.

Myös liikkumisen ja matkustamisen rooli toimenpideohjelmassa on keskeinen. Työmatkojen ohella ohjelma painottaa etätyömahdollisuuksia sekä erilaisia kevyen ja sähköisen liikenteen ratkaisuja kampuksella. Muita ohjelman osa-alueita ovat esimerkiksi ruokahuolto ja hankinnat.

Hiilineutraali Aalto 2030 -toimenpideohjelmaa toteutetaan yhteistyössä yliopiston henkilöstön, opiskelijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Ohjelman toteutumista seurataan säännöllisesti osana yliopiston vuosisuunnittelua, yliopiston hallituksessa sekä opetus- ja kulttuuriministeriölle toimitettavissa raporteissa.

Lisätietoja:

Meri Löyttyniemi, kestävän kehityksen erityisasiantuntija, Aalto-yliopisto
050 313 7549

Satu Kankaala, Head of Business Development and Sustainability, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy [email protected]

Katso myös:

Aalto sitoutuu edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteitaAalto-yliopisto kestävän kehityksen raportit

Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Fajr Asghar vasemmalla ja Vilma Svynarenko oikealla
Yliopisto Julkaistu:

TET-harjoittelijat Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko tutustuivat Aallossa kaikkeen aurinkokennoista Täffän spagettiin

Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko laskivat ensin aurinkokennojen hyötysuhdetta ja kirjoittivat sitten artikkelin uusiutuvasta energiasta.