Hiilineutraali Otaniemi saa vetoapua Climate-KIC-hankkeesta

Innovaatioilla ja fiksuilla yrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Aalto-yliopisto näyttää kestävän kehityksen ja hiilineutraalien kaupunkien mallia omalla kampuksellaan, jota kehitetään vauhdilla kohti energiaomavaraisuutta ja päästöttömyyttä. Juuri allekirjoitettu partnerisopimus EU-laajuisen Climate-KIC -hankkeen kanssa tuo tähän erinomaiset mahdollisuudet.

Climate KIC on Euroopan Teknologiainstituutin (EIT) osaamis- ja innovaatioyhteisö. Se on myös Euroopan suurin ilmastomuutokseen keskittyvä yhteistyöprojekti julkisen ja yksityisen sektorin kesken. Ilmastonmuutoksen torjumisessa Climate KIC yhdistää opetuksen, yrittäjyyden ja innovoinnin.

- Vuosi 2015 on ratkaiseva ilmastonmuutoksen kannalta. EU:lla on nyt näytön paikka kehittyä kohti hiilineutraaleja kaupunkeja ja siihen tarvitaan erittäin fiksuja startup-yrityksiä. Aalto-yliopiston Otaniemen kampusprojekti on loistava alusta yritysten ideoiden demonstroimiseen. Climate KIC:ssa on kyse juuri hyvien ideoiden testauksesta ja skaalaamisesta suureen mittakaavaan, toteaa Climate KIC:n toimitusjohtaja Bertrand van Ee.

Aalto-yliopiston vararehtori Antti Ahlava kertookin, että yrityksillä on tällä hetkellä kova kiinnostus tulla yliopiston kanssa samoihin kortteleihin ja rakennuksiin.

- Climate KIC:n myötä Aalto-yliopisto pääsee tekemään monen tasoista yhteistyötä verkoston muiden partnerien kanssa. Saamme tietotaitoa ja pääsemme isoihin hankkeisiin koko Pohjois-Euroopan mittakaavassa. Meille avautuu mahdollisuus saada rahoitusta, ei vain tutkimukseen, vaan myös yliopistojen ja yritysten väliseen yhteistyöhön, Ahlava jatkaa.

Haussa Euroopan paras cleantech-alan startup

Climate KIC etsii parhaillaan Euroopan parasta cleantech-alan startup-yritystä. Kilpailun finaali käydään lokakuussa Birminghamissa ja kisa sinne lähtevien Pohjoismaiden edustajien paikoista käytiin syyskuun 28. päivänä Otaniemen Urban Millin tiloissa.  Mukana oli kuusi yritystä, joista Nanomaji ja RePack edustivat Suomea.

Kisassa startuppien edustajalla oli viisi minuuttia aikaa vakuuttaa tuomaristo yrityksen tuoteidean innovatiivisuudesta, liiketoimintamallista sekä kestävän kehityksen hengestä.

Voittajiksi valittiin kaksi yritystä: suomalainen RePack sekä norjalainen Desert Control. RePack-palvelu on uudelleenkäytettävä pakkaus- ja palautusjärjestelmä, joka soveltuu erityisesti verkkokaupankäyntiin. Desert Cotrol -menetelmä muuttaa autiomaan kustannustehokkaasti viljelykelpoiseksi ja vähentää kasvien veden kulutusta. Voittajat palkittiin sinivalkoisten kukkien kera kumpikin 20 000 euron sekillä.

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.