Hotellirobotti sai töitä Hanasaaresta

Kalle-robotti on Kauppakorkeakoulun ja Hanasaaren hotellin yhteinen hanke. Robotti on toiminut jo jonkin aikaa hotellin ”piccolona”.
Kalle-robotti
Kalle-robotti. Kuva: Hanasaari

Robotiikan ja tekoälyn (AI) aikakausi on lähellä, ja asiantuntijat ennustavat niiden laajaa integroitumista jokapäiväiseen elämäämme seuraavan vuosikymmenen tai kahden sisällä. Sekä liike-elämässä toimivat että tutkijat ennakoivat tätä todellisuutta. Tutkimusprojekti, jota johtivat ja koordinoivat professorit Yong Liu ja Virpi Tuunainen Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen laitokselta, tutki palvelurobottien käyttöönoton yhteiskunnallisia ja liiketaloudellisia vaikutuksia. Professorit keskittyivät näiden innovatiivisten teknologioiden uusien mahdollisuuksien ja mahdollisten uhkien tunnistamiseen.

”Tietoa on vielä vähän siitä, kuinka voi tehokkaasti valmistautua lähestyvään palvelurobottien aikakauteen ja hyödyntää niiden koko potentiaali Suomen taloudessa ja kulttuurissa. Tämä projekti pyrkii olemaan edelläkävijä robottipalvelukokemusten suunnittelun ymmärtämisessä ja sen ymmärtämisessä, miten robottipalvelu vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin”, Yong Liu sanoo.

”Tämän tutkimuksen edelläkävijänä pyrimme antamaan arvokkaita näkemyksiä robottipalvelun käytöstä ja vaikutuksista, jotta yritykset ja yhteiskunta voivat omaksua ja valjastaa näiden teknologioiden muuttavan voiman.”

Kalle työssään

Ennen kuin Kalle-robotti otettiin käyttöön se testattiin ja esiohjelmoitiin huolellisesti. Tämä tarkoitti muun muassa robotin koordinoimista Hanasaaren hissiverkostoon sekä ohjelmoidun tiekartan luomista hotellin kolmesta kerroksesta ja 66 hotellihuoneesta.

Hanasaaren asiakkaat ovat voineet kesäkaudella 2023 tilata huonepalvelun juomatuotteita Kallelta, joka on toimittanut tilauksen ovelle.

Tilausprosessin kulku on seuraava: asiakas soittaa Hanasaaren ravintola PLATSiin. Tämän jälkeen ravintolan henkilökunta laittaa tilauksen robotin sisään ja valitsee hotellihuoneen numeron robotin näytöltä. Sitten robotti toimittaa tilauksen itsenäisesti hotellihuoneen ovelle.

Robotti osaa itse tilata hissin ja kulkea oikeaan kerrokseen ja huoneeseen. Hotellihuoneen ovelle saavuttuaan robotti soittaa asiakkaan huoneen puhelimeen, jonka jälkeen asiakas voi noutaa tilauksensa ovelta. Jos asiakas ei ole paikalla, robotti jatkaa soittamista hetken. Jos asiakas ei avaa ovea, robotti palaa ravintolaan ja yrittää jonkin ajan kuluttua uudestaan.

Hankkeen ovat rahoittaneet Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Opetushallitus.

Katso video, jonka on tuottanut Clutch Productions.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.