Iiro Jääskeläinen tekee yhteistyötä moskovalaisten tutkijoiden kanssa selvittääkseen kulttuuritaustan vaikutusta aivotoimintaan

Professori Iiro Jääskeläinen sai hyvin arvostetun kolmevuotisen mega-grant -tutkimusrahoituksen Venäjältä. Tavoitteena on tutkia muun muassa sitä, miten kulttuuritausta vaikuttaa ajatteluun ja tunnereaktioihin.
Kuva: Lasse Lecklin.

Systeemineurotieteen professori Iiro Jääskeläinen on saanut Venäjältä yli miljoonan euron arvoisen kolmevuotisen mega-grant -rahoituksen toimiakseen osa-aikaisesti johtavana tutkijana moskovalaisessa taloustieteen yliopistossa (National Research University Higher School of Economics). Tavoitteena on tutkia muun muassa sitä, miten kulttuuritausta vaikuttaa aivotoimintaan.

”Moskova on ihanteellinen paikka tutkia kulttuuritaustan vaikutusta. Hankkeen puitteissa perustamme noin kymmenen tutkijan sosiaalisen neurotieteen laboratorion Moskovaan”, Iiro Jääskeläinen sanoo.

Venäjä on hyvin monikulttuurinen maa. Tämä tekee siitä oivallisen ympäristön tämänkaltaiseen perustutkimukseen, joka tähtää erilaisten ihmisryhmien välisen ymmärryksen lisääntymiseen.

”Tavoitteena on tehdä kulttuurienvälisiä vertauksia. Tutkimme luonnollisen kaltaisten ärsykkeiden, kuten elokuvien ja tarinoiden, avulla, miten kulttuuritausta vaikuttaa aivotoimintaan: ajatteluun, tunnereaktioihin, informaation tulkitsemiseen ja kieleen”, Jääskeläinen kertoo.

Iiro Jääskeläisen sosiaalisen neurotieteen osaaminen täydentyy tutkimusyhteistyössä Higher School of Economicsin päätöksenteon, neurotaloustieteen ja taloustieteen asiantuntemuksella. Pääosan työajastaan Iiro Jääskeläinen jatkaa Aalto-yliopiston professorina, ja hänen Aallon tutkimusryhmästään osallistuu muitakin tutkijoita tutkimushankkeiden suunnitteluun yhteistyössä Higher School of Economicsin tutkimusryhmän kanssa.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.