Ilkka Tomperi on nimitetty Aalto-yliopiston kiinteistösijoittamisen työelämäprofessoriksi

"Kiinteistöala ja kiinteistösijoittamisen kenttä ovat murrosvaiheessa, mikä tekee tehtävästä erityisen mielenkiintoisen”, sanoo Ilkka Tomperi.
Ilkka Tomperi

KTT Ilkka Tomperi (s. 1975) on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun kiinteistösijoittamisen työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) ajalle 1.8.2022–31.7.2027. Tehtävä sijoittuu rakennetun ympäristön laitokselle, kiinteistötalouden tutkimusryhmään.

Tomperi jatkaa samalla päätyössään YIT:n Kiinteistökehitys-segmentin johtajana, jossa hän aloitti vuonna 2021. Hän on aiemmin toiminut useita vuosia työeläkevakuutusyhtiö Varman kiinteistöistä vastanneena sijoitusjohtajana sekä CapManin, Franklin Templetonin ja Valtion Eläkerahaston palveluksessa. Tomperi on kansainvälisesti arvostettu asiantuntija ja hän ollut INREVin (Investors in Non-Listed Real Estate Vehicles) hallituksen jäsen vuodesta 2017 lähtien. INREV on keskeinen toimija epäsuoran eurooppalaisen kiinteistösijoittamisen alalla. Hän on myös Vaasan ylipiston englanninkielisen Finance-maisteriohjelman neuvonantajaryhmän (Advisory Board) jäsen.

”Kiinteistöala muodostaa pohjan Suomen kansallisvarallisuudelle ja kerää ison osan kaikista sijoituksista. Olen iloinen saadessamme joukkoomme Ilkka Tomperin, arvostetun kansainvälisen asiantuntijan kiinteistösijoittamisen alalla, joka pystyy erinomaisesti yhdistämään akateemisen opetuksen ja tutkimuksen yksityisen sektorin ja kiinteistösijoittajien kanssa”, toteaa Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”On hienoa päästä mukaan kiinteistötalouden tutkimusryhmään ja opettamaan kiinteistösijoittamista yhdistäen teoriaa käytäntöön. Kiinteistöala ja kiinteistösijoittamisen kenttä ovat murrosvaiheessa monella tapaa, joten myös nimityksen ajankohta tekee tehtävästä erityisen mielenkiintoisen”, sanoo Ilkka Tomperi.

Tomperi väitteli Vaasan yliopistossa vuonna 2005 kauppatieteiden alalta. Väitöskirjan aiheena oli Liquidity Effects, Timing and Reasons for Open-Market Share Repurchases. Vuonna 2009 The European Real Estate Society palkitsi hänen kiinteistösijoittamista käsittelevän artikkelinsa parhaana. Tomperi on kirjoittanut muun muassa artikkelin Performance of Private Equity Real Estate Funds, Journal of European Real Estate Research (2010).

Hän on toiminut vierailevana opettajana Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriohjelmassa vuodesta 2002 alkaen ja kouluttajana INREVin kiinteistöalan ammattilaisille tarjoamilla kursseilla vuodesta 2010 alkaen.

Professor of Practice (työelämäprofessori) on määräaikainen ja osa-aikainen tehtävä, johon kutsutaan yritysten tai julkisen alan johtajia ja asiantuntijoita toimimaan kehittäjänä ja sillanrakentajana yliopiston ja teollisuuden välillä. Työprofiilin painopiste on opettamisessa.

Yhteystiedot:

Ilkka Tomperi
[email protected] (1.8.2022 alkaen)
Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

URL kopioitu

Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Aallon logo talon katolla

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.