Ingmar Björkman jatkaa Kauppakorkeakoulun dekaanina

Björkman on nimitetty dekaaniksi jatkokaudelle 1.1.2017–31.12.2019.

Professori, KTT Ingmar Björkman (s. 1959) on toiminut Kauppakorkeakoulun dekaanina vuodesta 2012.

– Olen erittäin iloinen, että Björkman jatkaa tehtävässään. Hänen johdollaan Kauppakorkeakoulu on noussut eurooppalaiseen parhaimmistoon. Myös Kauppakorkeakoulun tutkijoille myönnetty kilpailtu tutkimusrahoitus on lisääntynyt merkittävästi, rehtori Tuula Teeri sanoo.

– Olen todella innostunut mahdollisuudesta jatkaa koulumme kehittämistyötä yhdessä henkilöstön, opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, sanoo Björkman.

Björkmanin valinta jatkokaudelle perustui kokonaisarviointiin, jossa huomioitiin koulun tuloksellisuuden kehittyminen, henkilöstökyselyn tulokset sekä henkilöstön ja opiskelijoiden edustajien haastattelut, dekaanin antama raportti ja suunnitelma koulun kehittämiseksi sekä dekaanin haastattelu.

Dekaanin tehtävänä Aalto-yliopistossa on johtaa korkeakoulun toimintaa yliopiston strategian puitteissa sekä osallistua Aalto-yliopiston pitkäjänteiseen kehittämiseen johtoryhmän jäsenenä. Dekaani vastaa korkeakoulun toiminnan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä ja kansainvälisestä kilpailukyvystä, resurssien jaosta korkeakoulussa yliopiston toimintasuunnitelman ja talousarvion puitteissa sekä tutkimus- ja opetushenkilöstön rekrytoinnista Aalto-yliopiston urajärjestelmien linjausten mukaisesti. Dekaani raportoi provostille.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.