Innotorus kiipeää luentosalin kattoon

Matematiikkaa ja taidetta yhdistävän kurssin opiskelijat loivat näyttävän taideteoksen.

Otaniemen kampukselle on saatu uutta taidetta, kun Alvar Aallon suunnittelemaan luentosaliin ripustettiin Innotorus-niminen teos. Se syntyi opiskelijoiden työnä syksyllä 2013 pidetyllä monialaisella kurssilla Kristallinkukkia peilisalissa. Kurssin tavoitteena on rohkaista opiskelijoita näkemään taiteiden, arkkitehtuurin ja matematiikan yhteisiä nimittäjiä.

Taideteoksen tekijät Eero Kaarlehto (vas.), Otso Helenius, Juha-Matti Lappalainen, Jesper Jokilehto ja Pekka Lehtelä ovat kurssin idean mukaisesti kolmen eri korkeakoulun opiskelijoita.
– Kurssilla käsiteltiin ns. tensegrity-rakennetta ja pyöreää säännöllistä torus-muotoa. Saimme näistä idean teokselle, jonka materiaalina ovat teräsvaijeri ja hiilikuituputki ja jossa vetojännitys on keskeisessä roolissa, kertoo Eero Kaarlehto.

Innotorus leijuu korkealla avarassa B-luentosalissa Otakaari 1 -rakennuksessa, joka muistetaan entisenä Teknillisen korkeakoulun päärakennuksena. Kiinteistö on vastikään peruskorjattu ja siitä on muodostumassa upea yliopiston kandidaattiopetuksen keskus.

Ensimmäisellä kurssilla oli mukana 36 opiskelijaa ja sen upeat lopputyöt olivat esillä myös näyttelyssä. Kurssin vastuuopettajana toimi matematiikan dosentti Kirsi Peltonen. Järjestyksessään toinen kurssi on käynnissä parhaillaan, ja odotettavissa on jälleen lopputöitä esittelevä näyttely loppukeväästä.

Aalto-yliopiston taidekoordinaattori Tuula Isohanni iloitsee opiskelijoiden luoman taiteen ja töiden näkymisestä Otaniemen kampuksella.
- Innotorus saa luennolla istuvat opiskelijat nostamaan katseensa välillä ylös ja huomaamaan ylevän tunnelman, jonka  Alvar Aalto on luonut luonnonvalon ja katon muodon avulla. Taide tuo tilaan taikaa ja tilaan mahtuvat rohkeatkin unelmat, Isohanni kuvailee.
- Teoksen saaminen luentosaliin oli pitkä prosessi, johon tarvittiin ideoinnin lisäksi paljon käytännön järjestämistä ja tukea. Lämmin kiitos kaikille mukana olleille!

Innotorus-teoksen julkaisemistilaisuutta vietetään perjantaina 27.2.2015 kello 16.00–16.30,  B-luentosalissa, Otakaari 1, 2. krs, Espoo.

Tervetuloa!

Lisätietoja:
Tuula Isohanni
taidekoordinaattori
Aalto-yliopisto

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.