Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumneille vaikuttava terästeos

Vuoden alumnit -taulu
Kuva: Joonas Lehtovaara

Iso teräksinen taulu Konetekniikan talon toisen kerroksen aulassa esittelee nimellä kaikki Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni -tunnustuksen saaneet henkilöt. Teoksen on suunnitellut ja valmistanut metallimateriaaleihin erikoistunut Eetu Enqvist, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni.

Tuttu materiaali esille kiinnostavalla tavalla

Vuoden alumnit -taulu on valmistettu teräksestä, joka on hapotettu kuparisulfaatilla ja happoliuoksella eläväksi ja arvokkaan näköiseksi. Vuoden alumnien nimet ovat harjattua ruostumatonta terästä. Muotonsa teos on saanut Otaniemen kartasta – korkeakoulua, Aalto-yliopistoa ja alumneja yhdistävästä tekijästä.

Materiaali liittyy korkeakoulun osaamiseen ja on yksi konetekniikan alan perusmateriaaleista.

Teoksessa yhdistyvät kaksi eri teräslaatua sekä uusi ja vanha teräsmateriaalin työstötekniikka. Se rakentuu kahdesta osasta; taustalevystä ja siihen kiinnittyvistä nimilaatoista. Molemmat on laserleikattu 4 millimetrin paksuisesta teräslevystä.

”Tila, johon työ on suunniteltu on suuri ja teoksen on tarkoitus erottua suuresta seinäpinta-alasta katsojille ja ohikulkijoille”, kertoo Eetu Enqvist.

Dean's List
Kuva: Eetu Enqvist

Vuoden alumnit -taulun vieressä olevat Dean’s List -taulut ovat myös saaneet uuden ilmeen. Niiden metallisissa kehyksissä on käytetty samaa materiaalia ja työstötekniikkaa kuin Vuoden alumnit -taulussa.

Vuoden alumni - tunnustus

Insinööritieteiden korkeakoulu myöntää vuosittain Vuoden alumni - tunnustuksen edistääkseen keskustelua yhteiskunnallisesti vaikuttavien alumnien ja korkeakoulun välillä. Ensimmäinen tunnustus myönnettiin vuonna 2016 St1:n hallituksen puheenjohtajalle Mika Anttoselle.

Vuonna 2017 tunnustus myönnettiin laivanrakennuksen diplomi-insinööri Ari Niemelälle, joka  työskentelee Meyer Turun telakalla rungon perussuunnittelun osastopäällikkönä.

Vuonna 2018 Vuoden alumniksi valittiin Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä,

Vuonna 2019 tunnustuksen sai Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Viimeisin tunnustus myönnettiin vuonna 2020 rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijalle, Granlundin toimitusjohtaja Pekka Metsille, .

URL kopioitu

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.