Intiimin kosketus -näyttely Designmuseoon

Desigmuseon syksyn 2021 päänäyttely Intiimin kosketus tarkastelee vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta sekä sitä, miten kehittyvä teknologia on muuttanut vaatteen ja asusteen suunnittelua. Näyttelyn kuratoivat professori Annamari Vänskä ja hänen tutkimusryhmänsä tutkijat tutkijatohtori Jenni Hokka ja väitöskirjatutkija Natalia Särmäkari.
Leevi Ikäheimo's anatomical outfit (2020). Photo: Mika Kailes
Suunnittelija Leevi Ikäheimon anatominen neuleasu (2020). Kuva: Mika Kailes Malli: Paavo Kärki

Intiimin kosketus sijoittuu muodin uudenlaisen politisoitumisen ja digitalisoitumisen murrokseen. Näyttely päivittää käsityksemme suomalaisesta vaate- ja asustesuunnittelusta 2020-luvulle tarkastellen vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta. Se tutustuttaa katsojan luovan työn prosessiin, joka alkaa luonnostelusta ja päättyy valmiiseen tuotteeseen. Samalla näyttely nostaa esiin, miten digitalisoituminen ja dataistuminen vaikuttavat paitsi suunnittelijan työhön, myös muodin valmistukseen, levitykseen sekä kulutukseen. Näyttely perustuu laajaan tutkimukseen, jossa esille pääsevät keskeiset 2020-luvun muotisuunnittelijat sekä tulevaisuuden nimet, mutta myös tuntemattomammat nimet työvaatteiden ja puettavan teknologian taustalla.

Intiimin kosketus on osa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Intiimiys datavetoisessa kulttuurissa (IDA) -hanketta, joka tutkii muun muassa sitä, miten intiimiyttä ja yksityisenä pidettyjä asioita hyödynnetään luovilla aloilla, kuten muodissa.

Intiimin kosketus nähdään Designmuseossa 8.10.2021 - 13.3.2022

Lisätiedot:
Muodintutkimuksen professori (adjunct) Annamari Vänskä, [email protected]

Tapahtuma on osa opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteistä hanketta Tutkitun tiedon teemavuosi.

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.