Juhani Pekkala on nimitetty Executive in Residence –tehtävään markkinoinnin laitokselle

Pekkalan tehtävänä on tuoda uutta tietoa ja näkemyksiä kaupan alan murroksesta ja alan yritysten muuttuvista osaamistarpeista sekä auttaa syventämään alan tutkimuksessa tärkeitä suhteita elinkeinoelämään.
Kuvassa näkyy Juhani Pekkala. Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

FM Juhani Pekkala toimi Kaupan Liiton toimitusjohtajana vuodesta 2007 alkaen ja jäi tästä tehtävästä eläkkeelle vuoden 2018 lopussa. Pekkalalla on takanaan pitkä ura myös suomalaisissa mediataloissa, muun muassa Helsingin Sanomissa ja Taloussanomissa.

Kaupan alan nopea kansainvälistyminen ja digitalisoituminen luovat uusia osaamistarpeita, joihin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu pyrkii vastaamaan sekä opetuksen että tutkimuksen keinoin.

”Tiivis yhteistyö elinkeinoelämän suuntaan on aina ollut luonteenomaista sekä kaupan opetukselle että kaupan alaan keskittyvälle tutkimustyölle. Juhani Pekkalan kokonaisvaltainen näkemys kaupan alalta sekä hänen laajat verkostonsa ja kontaktinsa alan johtaviin yrityksiin auttavat meitä kehittämään niin kaupan opetustarjontaamme kuin tunnistamaan alan ajankohtaisia tutkimustarpeita”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom. ”Toivotan Juhani Pekkalan lämpimästi tervetulleeksi Executive in Residence –tehtävään.”

”Kaupan alaa haastaa yhä koveneva kansainvälinen kilpailu. Suomessa toimiva kauppa tarvitsee menestyäkseen osaajia, jotka osaavat käsitellä tietoa, analysoida sitä ja ymmärtää asiakkaiden tarpeet entistä paremmin. Aalto-yliopistolla on erinomaiset mahdollisuudet vastata tähän tarpeeseen. Olen iloinen, että voin olla mukana kehittämässä alan koulutusta”, sanoo Juhani Pekkala.

Executive in Residence -nimikettä käytetään arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä, akateemisista tai yhteiskunnan johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon. Tällä hetkellä Kauppakorkeakoulun Executive in Residence –tehtävässä toimivat Esko Aho, Gautam Basu, Juha Blomster, Bruce Oreck, Juhani Pekkala, Osmo Soininvaara ja Juha Äkräs.  Juhani Pekkalan kausi on 2-vuotinen.

Lisätietoja:

Juhani Pekkala, Executive in Recidence
Aalto-yliopisto, markkinoinnin laitos
0400 419560

Arto Lindblom, professori, laitoksen johtaja
Aalto-yliopisto, markkinoinnin laitos

Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Aallon logo talon katolla

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.