Kampuksesta rakentuu kohtaamispaikka

Rehtorin syysseminaarissa esillä kampuksen kehittäminen ja ajankohtainen tutkimus
Kemian tekniikan korkeakoulun luentosaliin kokoontunut yleisö kuunteli Aalto-yliopiston kuulumisia rehtori Tuula Teerin kertomina.

Joukko Aalto-yliopiston ystäviä ja tukijoita kokoontui myrskyisenä syyskuun iltana Otaniemen kampukselle rehtorin syysseminaariin. Illan aikana tutustuttiin yliopiston kampussuunnitelmiin ja muihin kuulumisiin ja kuultiin professoreiden esityksiä energiatutkimuksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksen alueilta.

Rehtori Tuula Teeri näytti vieraille Kandidaattikeskuksen ikkunasta avautuvaa näkymää, jota hallitsee nopeasti etenevä uudisrakennustyömaa.
"Tämä rakennustyömaa on eräänlainen symboli monialaiselle Aallolle. Keskeiselle paikalle nousee talo Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle. Yliopiston hallitus on päättänyt että myös Kauppakorkeakoulu muuttaa ajan kanssa Otaniemen kampukselle. Tämän työmaan toisessa päässä on paikka Kauppakorkeakoulun rakennukselle", Tuula Teeri esitteli.

Aalto-yliopisto kehittää kampustaan avoimeksi kohtaamispaikaksi, jonka tiloihin kutsutaan kumppaneita ja yrityksiä.
"Emme rakenna akateemisia siiloja vaan haluamme toimia yhdessä kumppaneiden kanssa ja saada yhdessä Suomen nousuun. Alueelle on syntynyt elävä ja houkutteleva innovaatioekosysteemi ja opiskelijamme ovat siinä erittäin aktiivisia. Tavoitteemme on, että jokainen opiskelija saa opinnoissaan kosketuksen yrittäjyyteen", Tuula Teeri totesi.

Illan tieteellisemmässä osuudessa ajankohtaista energiatutkimusta valottivat professori Sanna Syri, joka kertoi globaalista energiamurroksesta, ja professori Hele Savin (kuvassa), joka pohti aurinkoenergian taloudellisuutta. Terveyden ja hyvinvoinnin alueen tutkimusta avasivat professori Tomi Laurila kertomalla hiilinanomateriaalien käytöstä terveysteknologiassa ja professori Tuuli Mattelmäki, jonka aiheena oli terveydenhuollon muotoilu.

Professori Hele Savin johtaa elektronifysiikan tutkimusryhmää Sähkötekniikan korkeakoulussa.

Seminaarin tauolla oli mahdollisuus verkottumiseen.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.