Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Metsähovin radio-observatorio
Metsähovin radio-observatorio sijaitsee Kirkkonummella. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

ACME (Astrophysics Centre for Multimessenger studies in Europe) on Euroopan unionin rahoittama hanke, jota on rakennettu astronomiayhteisöjen toimesta. ACME-ohjelmaan osallistuu 40 maailmanluokan tutkimuslaitosta 14 maasta, ja se kokoaa yhteen astrohiukkas- ja tähtitieteen yhteisöt. Yhteistyö luo perustan näiden tutkimusinfrastruktuurien väliselle pitkäaikaiselle yhteistyölle niiden sijainnista riippumatta ja parantaa tutkimuslaitosten käyttömahdollisuuksia kaikkialla Euroopassa ja sen ulkopuolella.

ACME:n tavoitteena on panna täytäntöön eurooppalaisen astrohiukkasfysiikan konsortion (APPEC) ja eurooppalaisen tähtitieteen suunnittelu- ja neuvontaverkoston (ASTRONET) etenemissuunnitelmien suositukset. Hanke toimii suunnannäyttäjänä tutkimusinfrastruktuurien palvelujen ja datan saatavuuden laajentamisessa ja parantamisessa, valmistelee yhdenmukaistettuja valtioiden välisiä ja virtuaalisia palveluja, kehittää asiantuntijakeskuksia, parantaa tieteellisten tietotuotteiden hallintaa, sekä yhteen toimivia järjestelmiä. Hankkeessa myös tarjotaan koulutusta uudelle ja laajemmalle tutkijoiden ja insinöörien sukupolvelle ja avataan astrofysiikan ja astrohiukkasfysiikan tietokokonaisuuksia muille tieteenaloille ja lisätään kansalaisten osallistumista.

ACME:n aloituskokous Pariisissa järjestettiin syyskuun puolivälissä, jossa myös metsähovilaisia oli mukana.
”Projekti on jatkumoa kansainväliselle yhteistyöllemme, mikä on radio-observatoriollemme todella tärkeää”, Metsähovin johtaja Joni Tammi kertoo.

Hanketta koordinoi Centre national de la recherche scientifique CNRS ACME ja vastuullisina vetäjinä toimivat professori Antoine Kouchner (CNRS/Université Paris Cité), ja koordinaattori Paolo D'Avanzo (INAF).

Lisätietoa projektista https://cordis.europa.eu/project/id/101131928

Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Aalto University Summer School 2020
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite!-verkkokurssi: Miten työskennellä globaaleissa virtuaalitiimeissä?

Saat tarvittavat tiedot ja viestintätaidot, jotta voit työskennellä tehokkaasti kansainvälisissä virtuaalitiimeissä. Ilmoittaudu viimeistään 17.10.2024.
A woman with blonde hair stands with arm resting on a ledge with a grey background.
Nimitykset Julkaistu:

Fysiikan professori: Ydinsimulaatiot vaativat tehokkaita tietokoneita, ja siinä “Suomi on edelläkävijä”

Andrea Sand johtaa suurta kansainvälistä Nuclear Materials and Engineering -tutkimusryhmää, jonka rahoitukset ja yhteistyökumppanuudet kattavat koko Euroopan.
Metsähovin tutkimusaseman alue rakennuksineen kuvattuna ylhäältä päin syksyisessä maisemassa metsän keskellä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Suomen ainoa radio-observatorio selvittää avaruuden salaisuuksia

Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi kerää tietoa muun muassa Auringosta, kvasaareista ja mustista aukoista. Samalla koulutetaan tulevaisuuden avaruusosaajia.