Kansainvälisten opiskelijoiden opinnäytetöistä uusia ideoita yritysten liiketoimintaan

Thesis Fair -tapahtumat Aalto-yliopistolla 31.10.2023 ja Tampereen yliopistolla 30.11.2023 auttavat kansainvälisiä opiskelijoita luomaan työelämäkontakteja suomalaisten yritysten kanssa.
Crowd of people networking at a career fair.
Opiskelijoita ja yritysten edustajia verkostoitumassa. Kuva: Sara Vertanen / Aalto-yliopisto

Huomattava osa suomalaisista yrityksistä kärsii työvoimapulasta. Moni yritys hyötyisi aktiivisemmasta ja monipuolisemmasta yhteistyöstä korkeakoulujen ja oppilaitosten kanssa, sillä ne toimivat hyvänä rekrytointikanavana opiskelijoille ja vastavalmistuneille. Kansainväliset opiskelijat ovat yrityksille erityisen kiinnostava kohderyhmä, sillä he lisäävät organisaatioihin kaivattua monimuotoisuutta.

Nyt ensimmäistä kertaa järjestettävät Thesis Fair -tapahtumat ovat yrityksille maksuttomia, matalan kynnyksen paikkoja tavata potentiaalisia kansainvälisiä opinnäytetyöntekijöitä. Diplomi- tai gradutyö on mahdollisuus sitouttaa opiskelija yritykseen ja saada hänestä pitkäaikainenkin työntekijä valmistumisen jälkeen. Tapahtumat, joissa opinnäytetöiden tekijät ja tarjoajat kohtaavat ovat yksi konkreettinen keino, jonka avulla yliopistot tukevat kansainvälisten opiskelijoiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Monimuotoisuus on yhteiskunnalle valtava mahdollisuus ja voimavara, joka luo pohjan innovaatioille ja kestävälle kasvulle, kuten Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä toi esiin lukuvuoden avajaispuheen kannanotossaan.

Yritykset saavat kilpailuetua tarjoamalla englanninkielisiä opinnäytetyöpaikkoja

Siinä missä suomalaiset opiskelijat päätyvät usein jo kandiopintojen aikana töihin esimerkiksi kesätöiden kautta, kansainväliset opiskelijat ovat yleensä maisterivaiheessa vielä vapailla markkinoilla ja etsivät sopivia työmahdollisuuksia. Suomalaisista yliopistoista valmistuvat kansainväliset opiskelijat löytävät kyllä hyvin osaamistaan vastaavaa työtä, mutta useammin ulkomailta kuin Suomesta. Tämä osoittaa, että heidän osaamisensa on haluttua työmarkkinoilla.

Koska Suomen työmarkkinoilla kansainvälisillä opiskelijoilla on toistaiseksi rajatut mahdollisuudet, voi suomalainen yritys erottautua tarjoamalla englanninkielisiä työmahdollisuuksia. Tämä on kilpailuetu, jolla yritys voi vahvistaa kykyään rekrytoida korkeakoulutettuja osaajia myös tulevaisuudessa.

Hyvä tapa testata kansainvälisen opiskelijan osaamista ja sopivuutta yritykseen on diplomi- tai opinnäytetyöpaikka, jossa opiskelija paneutuu johonkin yrityksen liiketoiminnan haasteeseen tai osallistuu tutkimusprojektiin. Yrityksen kanssa yhteistyössä tehty diplomityö tai pro gradu -työ on kansainväliselle opiskelijalle portti suomalaisille työmarkkinoille. Esimerkiksi tekniikan alan kansainvälinen opiskelija, joka tekee diplomityön yritykseen, työllistyy Suomeen jopa neljä kertaa todennäköisemmin kuin opiskelija, joka tekee diplomityön puhtaasti akateemisena tutkimuksena (lähde: TEK:n vuosittaiset vastavalmistuneiden kyselyt).

Löydä opinnäytetyöntekijä yliopistojen Thesis Fair -tapahtumista

Yrityksille helpoin tapa tavoittaa opinnäytetyöntekijöitä on yliopistojen rekrytointitapahtumat. Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto järjestävät yrityksille maksuttomat Thesis Fair -tapahtumat, joissa yritys pääsee tapaamaan eri alojen kansainvälisiä maisteriopiskelijoita ja kartoittamaan potentiaalisia diplomi- tai opinnäytetyöntekijöitä vuodelle 2024.

Aalto-yliopiston Thesis Fair järjestetään 31.10.2023 klo 14–18. Ilmoita yrityksesi ja varmista paikkasi 20.10.2023 mennessä: https://www.aalto.fi/fi/tapahtumat/thesis-fair-2023

Tampereen yliopiston Thesis Fair järjestetään 30.11.2023 klo 12–16. Ilmoita yrityksesi mukaan: https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/thesis-fair-2023

Lisätietoja Aalto-yliopiston Thesis Fair -tapahtumasta:

Niina Malkamäki

Talent Boost -asiantuntija

Thesis Fair Aalto-yliopistolla 31.10.2023

Picture from the fair

Thesis Fair 2023

Verkostoitumistapahtuma, jossa kansainväliset maisteriopiskelijat voivat kartoittaa mahdollisuuksia opinnäytetyön tekemiseen yrityksessä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.