Katarina Blind suunnitteli Helsinkiin paremman bussikokemuksen
Omasta kokemuksestaan kansainvälisenä opiskelijana Katarina huomasi, että HSL:n mobiilisovelluksen toiminnassa on parantamisen varaa.
"Olen digitaalinen tuotesuunnittelija, joka arvostaa todellista vaikuttavuutta", kolmannen vuoden kandidaattiopiskelija Katarina kertoo.
'Tarkkailen ympäröivää maailmaa suunnittelijan näkökulmasta: etsin ongelmia ja mahdollisuuksia. Kokemus bussilla matkustamisesta Helsingissä oli yksi niistä asioista, joista tein käytännön havaintoja', Katarina kertoo.
Katarina pohti, miten kansainväliset matkailijat saataisiin paremmin mukaan ja selviytymään Helsingin kaupungin liikennejärjestelmässä.
Erityisesti kansainväliset kävijät kohtaavat julkisen liikenteen käytössä enemmän ongelmia, koska he eivät tunne ympäristöä ja tapoja. Uudet matkustajat eivät esimerkiksi välttämättä tiedä, että bussit eivät pysähdy, ellei niille näytä pysähtymismerkkiä kädellä vilkuttamalla, mutta tätä ei kerrota missään.
Keskeisiä parannuskohteita Katarinan suunnittelussa olivat reaaliaikaiset matkatiedot, pysäkkien nimet suomeksi ja ruotsiksi, matkapäivitykset ilmoitusten avulla sekä ääniopastuksen mahdollisuus, matkapahoinvoinnin ja esteettömyyden varalta.
Oma-aloitteisesta projektista tosielämän yhteistyöhön
Katarina viimeistelee parhaillaan englanninkielisiä muotoilun kandidaattiopintojaan, ja hän on ollut sekä ennen Aalto-yliopiston opintojaan että niiden aikana harjoittelussa lukuisissa teknologiayrityksissä saadakseen paremman käsityksen alasta.
"Sen sijaan, että olisin vain miettinyt asiaa, päätin tehdä sen eteen vakavasti töitä. Minulla ei ollut yhteyksiä HSL:ään eikä käytössäni ollut heidän sisäistä dataansa, joten tein itse käyttäjä-, kenttä- ja taustatutkimusta", Katarina kertoo.
"Koko prosessin ajan keskityin paljon siihen, miten hankkeeni voisi realistisesti sopia HSL:n sisäisiin prosesseihin. Keskustelin entisten työntekijöiden kanssa ja nojauduin julkisiin dokumentteihin, jotka löysin verkosta.”
Saatuaan prosessin valmiiksi osaltaan Katarina otti yhteyttä HSL:n suunnittelijoihin, selitti projektinsa ja pyysi päästä esittelemään sen heille.
"Päädyin pitchaamaan projektini HSL:n suunnitteluryhmälle, joka käynnisti hankkeen heidän puoleltaan. Meillä oli toinen tapaaminen projektin toteuttamisen yksityiskohtien tarkistamiseksi, ja he tajusivat, että tapa, jolla jaottelin sen, sopi uskomattoman hyvin heidän prosessiinsa - ja he toteuttavat sitä parhaillaan käytännössä.”
Tuotesuunnittelijan aloitteesta alkanut projekti on nyt siis käynnissä yhteistyössä HSL:n kanssa, ja parannuksia tehdään jatkuvasti entistä paremman bussikokemuksen aikaansaamiseksi.
"Olen erittäin innoissani Helsingin joukkoliikenteen tulevaisuudesta ja erityisesti siitä, mitä uutta bussien suhteen on tulossa’, Katarina iloitsee.
Lue lisää Katarinan projektista Katso video: