Uutiset

Katarina Blind suunnitteli Helsinkiin paremman bussikokemuksen

Tuotemuotoilua Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa opiskeleva Katarina Blind halusi parantaa bussilla matkustamisen kokemusta Helsingin joukkoliikenteessä. Hän päätyi esittämään ideansa Helsingin seudun liikenne HSL:n suunnittelutiimille.
Helsinki public transport system mobile app on a phone
Kuva: Katarina Blind

Omasta kokemuksestaan kansainvälisenä opiskelijana Katarina huomasi, että HSL:n mobiilisovelluksen toiminnassa on parantamisen varaa.

"Olen digitaalinen tuotesuunnittelija, joka arvostaa todellista vaikuttavuutta", kolmannen vuoden kandidaattiopiskelija Katarina kertoo.

'Tarkkailen ympäröivää maailmaa suunnittelijan näkökulmasta: etsin ongelmia ja mahdollisuuksia. Kokemus bussilla matkustamisesta Helsingissä oli yksi niistä asioista, joista tein käytännön havaintoja', Katarina kertoo.

Katarina pohti, miten kansainväliset matkailijat saataisiin paremmin mukaan ja selviytymään Helsingin kaupungin liikennejärjestelmässä. 

Erityisesti kansainväliset kävijät kohtaavat julkisen liikenteen käytössä enemmän ongelmia, koska he eivät tunne ympäristöä ja tapoja. Uudet matkustajat eivät esimerkiksi välttämättä tiedä, että bussit eivät pysähdy, ellei niille näytä pysähtymismerkkiä kädellä vilkuttamalla, mutta tätä ei kerrota missään.

Keskeisiä parannuskohteita Katarinan suunnittelussa olivat reaaliaikaiset matkatiedot, pysäkkien nimet suomeksi ja ruotsiksi, matkapäivitykset ilmoitusten avulla sekä ääniopastuksen mahdollisuus, matkapahoinvoinnin ja esteettömyyden varalta.

Oma-aloitteisesta projektista tosielämän yhteistyöhön

A woman is working on her phone and laptop at a bus stop
Katarina Blind teki kenttätutkimusta bussimatkustamisesta Helsingissä

Katarina viimeistelee parhaillaan englanninkielisiä muotoilun kandidaattiopintojaan, ja hän on ollut sekä ennen Aalto-yliopiston opintojaan että niiden aikana harjoittelussa lukuisissa teknologiayrityksissä saadakseen paremman käsityksen alasta.

"Sen sijaan, että olisin vain miettinyt asiaa, päätin tehdä sen eteen vakavasti töitä. Minulla ei ollut yhteyksiä HSL:ään eikä käytössäni ollut heidän sisäistä dataansa, joten tein itse käyttäjä-, kenttä- ja taustatutkimusta", Katarina kertoo. 

"Koko prosessin ajan keskityin paljon siihen, miten hankkeeni voisi realistisesti sopia HSL:n sisäisiin prosesseihin. Keskustelin entisten työntekijöiden kanssa ja nojauduin julkisiin dokumentteihin, jotka löysin verkosta.”

Saatuaan prosessin valmiiksi osaltaan Katarina otti yhteyttä HSL:n suunnittelijoihin, selitti projektinsa ja pyysi päästä esittelemään sen heille.

"Päädyin pitchaamaan projektini HSL:n suunnitteluryhmälle, joka käynnisti hankkeen heidän puoleltaan. Meillä oli toinen tapaaminen projektin toteuttamisen yksityiskohtien tarkistamiseksi, ja he tajusivat, että tapa, jolla jaottelin sen, sopi uskomattoman hyvin heidän prosessiinsa - ja he toteuttavat sitä parhaillaan käytännössä.”

Tuotesuunnittelijan aloitteesta alkanut projekti on nyt siis käynnissä yhteistyössä HSL:n kanssa, ja parannuksia tehdään jatkuvasti entistä paremman bussikokemuksen aikaansaamiseksi.

"Olen erittäin innoissani Helsingin joukkoliikenteen tulevaisuudesta ja erityisesti siitä, mitä uutta bussien suhteen on tulossa’, Katarina iloitsee.

Lue lisää Katarinan projektista Katso video:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.