Kati Laakso aloitti Data Advisorina tutkimuspalveluissa

Kati Laakso työskentelee Avoin tiede ja ACRIS -tiimissä keskittyen tutkimusdatan hallintaan liittyviin tehtäviin.
A photo of data advisor Kati Laakso
Data Advisor Kati Laakso

Kati Laakso aloitti Data Advisorina tutkimuspalveluiden Avoin tiede ja ACRIS -tiimissä marraskuun alussa. Kati tekee yhteistyötä tiiminsä, Aalto-yliopiston data-agenttien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa erilaisissa avoimeen dataan liittyvissä kysymyksissä.

Kati väitteli tohtoriksi Albertan yliopistosta geologisen kaukokartoituksen sovellusalueelta. Sen jälkeen hän työskenteli tutkijatohtorina Helmholtz Institute Freiberg for Resource Technology -instituutissa Saksassa, Aalto-yliopistossa ja Albertan yliopistossa Kanadassa. Kanadassa Kati työskenteli myös  laboratoriokoordinaattorina Albertan yliopiston Centre for Earth Observation Sciences -yksikössä ja teki yhteistyötä Inter-American Institute for Global Change Research -organisaation kanssa Open Data Advisor -roolissa. Katilla on myös laaja kokemus konsultointi- ja sovelluskehitystehtävistä.

Kati on kiinnostunut kaikista avoimeen dataan liittyvistä kysymyksistä ja erityisesti tiedon löydettävyyteen, saavutettavuuteen, yhteentoimivuuteen ja uudelleenkäyttöön liittyvistä ratkaisuista.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.