Katsaus rakennusalaa uudistavaan huippututkimukseen ja sen tuloksiin Building 2030 -viikolla

Miten digitalisointi mahdollistaa entistä tuottavamman tahtituotannon? Miten suunnitteluprosessi ja riskienhallinta nostetaan uudelle tasolle? Kuinka tuottavuus kasvaa talotekniikan esivalmistuksen avulla? Näihin ja moniin muihin kiinnostaviin kysymyksiin vastaa Building 2030 -konsortion teemaviikko 36/2023, jonka antia voi seurata suorana lähetyksenä Otaniemen Dipolista.
thumbnail_tyomaa.jpg

Suunnitteluprosessi 2.0 -paneeli maanantaina 4.9. klo 13.00

Viikon avaa maanantaina Suunnitteluprosessi 2.0 -paneelikeskustelu. Mukana ovat Hanna Harju-Säntti ­– Haahtela, Enni Laine – Fira, Kari Kauniskangas­ – A-Insinöörit, Juho Lepistö – Granlund ja Olli Seppänen – Aalto-yliopisto. Moderaattorina on Aarni Heiskanen – AE Partners.

Paneeli pohtii suunnittelun laatua, nykyprosessin haasteita ja uusia tapoja toteuttaa parempaa rakentamista.

Paneelia voi seurata YouTube-lähetyksenä 4.9.2023 klo 13.00.

Kesäseminaari 7.-8.9.

Kaksipäiväinen Building 2030 -kesäseminaari esittelee Aalto-yliopiston konsortiolle toteuttamat uusimmat tutkimukset ja niiden tulokset. Kuulemme myös useita yrityspuheenvuoroja asiantuntevissa esityksissä ja kahdessa paneelikeskustelussa.

thumbnail_building2030-viikko.jpg

Ensimmäinen seminaaripäivä torstai 7.9. klo 9.00-15.30

Torstain teemat ovat suunnitteluprosessi 2.0 ja talotekniikan esivalmistussuunnittelu. Aalto-yliopiston tutkimusten esittelyn lisäksi Granlundin liiketoimintajohtaja Juho Lepistö pohtii, kuinka rakennushankkeen suunnittelun haasteisiin vastataan. Ville Laine A-Insinööreistä puntaroi, miten suunnitteluprosessi muuttuu, kun rakennesuunnittelu tukeutuu tekoälyyn.

Talotekniikan esivalmistus on meillä vielä melko vähäistä, mutta sillä on paljon tuottavuuspotentiaalia. Mikael Kiuru Hiltiltä kertoo kokemuksista tuottavuuden kasvattamisesta TATE-kannatusten suunnittelun ja esivalmistuksen avulla. Flow Technologiesin esitys tarkastelee sekin TATE-esivalmistusta.

Torstaina professori Olli Seppänen julkistaa kiinnostavat Building 2030 -mittariston tulokset. Ovatko suunnittelijat ja rakentajat parantaneet suorituksiaan matkalla kohti konsortion määrittelemää visiota? Mittarin teemat ovat luotettavuus, käyttäjälähtöisyys, kestävä kehitys, tuottavuus ja innostavuus.

Päivän päätteeksi professori ja varadekaani Antti Peltokorpi avaa näkymiä teollisen rakentamisen systeemiseen muutokseen.

Koko ensimmäisen päivän sisältö on katsottavissa suorana lähetyksenä YouTubessa.

Toinen seminaaripäivä perjantai 8.9. klo 9.00-15.30

Perjantailla on kaksi tutkimusteemaa: digitalisoituva tahtituotanto ja riskienhallinta 2.0. Aalto-yliopiston tutkijapuheenvuorojen lisäksi kuulemme yhden yritysesityksen ja pääsemme seuraamaan kahta paneelikeskustelua.

Antti Harjunpää, Platform of Trust, kertoo luotettavasta datanvaihdosta teollisen rakentaminen kivijalkana. Päivän ensimmäinen paneeli liittyy sekin digitalisaatioon tahtituotannossa. Keskustelijoina ovat Joonas Lehtovaara – A-Insinöörit, Antti Talo – Skanska, Lauri Tomunen – YIT. Moderaattorina toimii Olli Seppänen.

Toinen paneeli keskustelee professori Antti Peltokorven moderoimana riskienhallinta 2.0:sta. Yrityksistä ovat mukana Sabine Hiilloste – Peab, Liisa Jäätvuori – A-Insinöörit ja Sami Kärnä – Inclus.

Seminaarin päätteeksi professorit Peltokorpi ja Seppänen julkistavat Building 2030:n alkavan kauden tutkimusteemat ja yleisö pääsee keskustelemaan niistä.

Toisen seminaaripäivän esitykset ja keskustelut ovat niin ikään katsottavissa suorana lähetyksenä YouTubessa.

Osallistuminen

Paikan päälle Dipolin Lumituuli-saliin ovat tervetulleita ennakkoon ilmoittautuneet Building 2030 -konsortion jäsenyritysten ja median edustajat. He voivat seurata esityksiä ja osallistua keskusteluun myös Teamsissa. YouTube-kanava on avoin kaikille kiinnostuneille.

Viikon ohjelma ja linkit YouTube-striimeihin ovat osoitteessa https://building2030viikko.com/.

Tietoa konsortiosta on sen kotisivulla https://www.aalto.fi/fi/building-2030.

Olli Seppänen

Associate Professor

olli.seppanen[at]aalto.fi

Antti Peltokorpi

Associate Professor, Vice Dean

antti.peltokorpi[at]aalto.fi

Mediakontaktit

Aarni Heiskanen, AE Partners Oy

info[at]aepartners.fi

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.