Kattohuopaa katuun - INKA-hanke tähtää kierrätysmateriaalien käyttöön asfalttimassassa

Vuoden alussa käynnistyneen hankkeen tavoitteena on luoda menetelmät ja markkinat kierrätysasfaltin käytölle Suomessa.
inka-700x400_fi.jpg

Vuoden alussa käynnistynyt INKA-hanke tutkii kattohuoparouheen käyttöä asfaltissa. Tavoitteena on luoda menetelmät ja markkinat kierrätysmateriaalien tuotteistamiselle Suomessa, jotta materiaalien käyttö olisi sujuvampaa.

Tekesin INKA – innovatiiviset kaupungit (2014-2017) -ohjelman tavoitteena on synnyttää korkeaan osaamiseen perustuvia, kilpailukykyisiä yrityksiä ja siten vauhdittaa innovaatiokeskittymien syntymistä Suomeen.

Kattohuoparouheen tutkimuksen kokonaisbudjetti on 243 000 euroa. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on nopeuttaa uusien kierrätykseen pohjautuvien raaka-aineiden hallittua käyttöönottoa ja kaupallistamista kierrätysasfaltissa Suomessa ja kansainvälisesti. Samalla tuetaan uusien kierrätysmateriaalien kaupallistamista päällysteen lisä- tai raaka-aineena.

- Kehitämme tutkimusmenetelmiä ja prosesseja kierrätysmateriaalien ympäristökelpoisuuden osoittamiseksi asfaltissa. Hankkeella on siten merkitystä katetuoteteollisuuden jätteenkäsittelyratkaisujen suunnittelussa. Samalla se on merkittävä avaus rakennustuotteiden elinkaaren pidentämiseen kiertotalouden keinoin, sanoo professori Terhi Pellinen Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitokselta.

Hankkeessa on Aalto-yliopiston lisäksi mukana yhteistyökumppaneita teollisuudesta ja  edustettuina kaikki kattohuovan kierrätyksen arvoketjun osapuolet.

Lisätietoja:

Tutkimuksen johtaja, professori Terhi Pellinen, [email protected]

Projektipäällikkö, Kalle Aromaa, [email protected]

Kierrätys-asfaltin markkinakelpoisuuden edellytysten luominen, demo-kohteena kattohuopaa sisältävä asfaltti – hanke (3331/31/2015)

Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi marraskuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi orientaatiopäiville!
Kaivuri työmaalla kahden rakennuksen välissä, maassa putkia ja muuta metallia.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät ensimmäisen hiilinegatiivisen sideaineen – merkittävä vaikutus infrarakentamisen päästöihin

Biopohjaisella sideaineella voidaan korvata runsaspäästöisen sementin käyttöä infrarakentamisessa.
Professor Maarit Karppinen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Maarit Karppinen on nimitetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n jäseneksi

Aalto-yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian professori Maarit Karppinen aloittaa kautensa ERC:n tieteellisen neuvoston jäsenenä 1. tammikuuta 2025.