Kauppakorkeakoulu on mukana Positive Impact Rating -arvioinnissa

Positive Impact Rating (PIR) on kansainvälinen arviointi, jossa kauppakorkeakoulujen opiskelijat arvioivat oman koulunsa valmiutta vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Students outside and Positive Impact Rating logo

Kauppakorkeakoulun kandidaatti- ja maisteriopiskelijat pääsevät arvioimaan oman koulunsa valmiutta vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten kestävyyshaasteisiin, sillä koulu osallistuu kauppakorkeakoulujen kansainväliseen Positive Impact Rating (PIR) -arviointiin.

Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat KY ja Aalto Sustainable Business Club organisoivat tiedonkeruun jakamalla arviointikyselyn opiskelijoille sähköpostitse. Järjestöt kannustavat opiskelijoita vastaamaan kyselyyn, sillä vastaaminen on erinomainen tilaisuus saada mielipiteensä kuulluksi ja vaikuttaa koulun kehitykseen.

”Yhteiskunnalliset kysymykset ja erityisesti ympäristökysymykset ovat 2020-luvulla entistäkin tärkeämpiä, ja myös opiskelijoiden kiinnostus näitä kysymyksiä kohtaan kasvaa. Monet kauppatieteiden opiskelijat haluavat vaikuttaa yhteiseen tulevaisuuteemme ja olla osa myönteistä muutosta maailmassa", toteaa Saramaria Ritala, joka vastaa KY:llä viestintä- ja brändiasioista sekä digitalisista ja kestävän kehityksen asioista.

”On ratkaisevan tärkeää, että yliopisto-opinnoissa tarjotaan oikeita välineitä monimutkaisten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen. Siksi olen iloinen siitä, että kauppatieteiden opiskelijoille tarjotaan näin konkreettinen tapa arvioida koulumme vaikutusta kestävyyshaasteisiin ja muihin yhteiskunnallisiin haasteisiin.”

Myös Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki arvostaa mahdollisuutta saada palautetta opiskelijoilta.

”PIR-kysely tarjoaa opiskelijoillemme erinomaisen tilaisuuden ilmaista mielipiteensä siitä, miten onnistumme koulussamme käsittelemään kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä. Odotan kiinnostuneena opiskelijoiden palautetta tästä erittäin tärkeästä aiheesta.”

Asiantuntijoiden, kansalaisjärjestöjen ja opiskelijoiden luoma arviointi

Arviointikyselyssä opiskelijoille esitetään 20 kysymystä, jotka koskevat koulun tarjoamaa opetusta, muuta toimintaa ja sitoutumista yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tuloksena Kauppakorkeakoulu saa tiedon omasta sijoittumisestaan viisiportaiselle kestävän kehityksen asteikolle sekä välineitä, joita se voi käyttää kehitystyössään.

”PIR on suunniteltu välineeksi, jonka avulla kaupallista korkeakoulutusta voidaan kehittää ja parantaa. Se auttaa kauppakorkeakouluja ymmärtämään, mitä myönteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen tarkoittaa opiskelijoiden näkökulmasta. PIR korostaa, että parhaissakin kouluissa on parantamisen varaa”, toteaa Positive Impact Rating -järjestön puheenjohtaja Katrin Muff.

PIR-arvioinnin ovat luoneet kaupallisen korkeakoulutuksen asiantuntijat yhdessä maailmanlaajuisten kansalaisjärjestöjen, kuten WWF:n (World Wildlife Fund), Oxfamin ja YK:n Global Compactin kanssa. Myös kansainväliset opiskelijajärjestöt oikos, AIESEC ja Net Impact ovat osa PIR:iä, jota tukevat VIVA Idea ja Fehr Advice.

Vuoden 2021 PIR-arvioinnin tulokset julkaistaan Maailman talousfoorumissa Luzern-Bürgenstockissa Sveitsissä toukokuussa 2021.

Lisätietoja arvioinnista: www.positiveimpactrating.org

Lue myös:

The photo shows School of Business students studying together.

Kauppatieteiden opiskelijat asennoituvat myönteisesti kestävään kehitykseen

Tutkijoiden mukaan opiskelijoiden arvojen ja asenteiden tunteminen on opetuksen kehittämisen kannalta tärkeää.

Kestävä kehitys Kauppakorkeakoulussa

Tavoitteenamme on sisällyttää kestävyys ja vastuullisuus kaikkeen opetukseen ja tutkimukseen ja olla Suomen johtava kestävä yliopistokampus vuonna 2020. Käytännössä kestävä kehitys tarkoittaa muun muassa energian ja luonnonvarojen kestävää käyttöä ja ihmislähtöistä elinympäristöä.

Palvelut

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.