Kauppakorkeakouluun uusi FiDiPro-professori

Markkinoinnin laitos koordinoi projektia.

Uutena FiDiPro Fellow -professorina aloittaa Richard Cuthbertson. Tohtori Cuthbertson on kansainvälisesti arvostettu kaupan asiantuntija ja tutkija. Hänellä on laaja kokemus kaupan alasta sekä Suomesta että Englannista. Richard Cuthbertson työskentelee tutkimusjohtajana kaupan tutkimusyksikössä Oxfordin yliopistossa.

Projektin vastuullisena johtajana toimivat markkinoinnin laitoksen professorit Lasse Mitronen (1-8/2015) ja Arto Lindblom (9/2015-2017). Projektissa työskentelee tutkijoita markkinoinnin, johtamisen ja maankäyttötieteiden laitokselta Aalto-yliopistosta. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, jonka osaprojektin vastuullisia johtajia ovat professorit Outi Uusitalo ja Heikki Karjaluoto. Projektin yrityskumppanit ovat Citycon Oyj, Solita Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja Tieto Oyj.

Projektissa analysoidaan kaupan alaa Suomessa ja Englannissa

Tutkimusprojektin nimi on Red Queen Effect: Strategies for an Innovative Landscape ja se alkaa vuoden 2015 alusta jatkuen vuoden 2017 loppuun asti. Projekti tutkii strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana ja se toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoilletulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta. Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttääkseen joutumista muutoksen jalkoihin.

Tämä projekti on jaettu kolmeen tutkimusteemaan. Ensimmäisessä teemassa tutkitaan teknologista muutosta kaupan alalla, toisessa teemassa muutoksen vaikutusta kaupan toimijoiden kilpailukykyyn ja strategiseen suunnitteluun sekä teknologisen muutoksen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Kolmas teema käsittelee strategisten muutosohjelmien toimeenpanoa tarkastelemalla yritysten rutiineita ja käytäntöjä.

Lue myös: Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Lisätietoa: projektipäällikkö Olli Rusanen, 050 577 3131, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.