Keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui ideatehtaassa

Ideatehtaassa käydyn keskustelun tulokset
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset

YHTÄJALKAA –hankkeen toisessa työpajassa käynnistynyt keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui Ideatehtaassa. Siellä 14 asiantuntijaa arvioi työpajan tulosten pohjalta muodostettuja väittämiä ilmiöpohjaisesta suunnittelusta.

Arvioiden mukaan, suunnittelussa tulisi keskittyä nykyistä enemmän alkuvaiheen ideointiin. Sen tulisi olla riittävän vuorovaikutteista ja ottaa huomioon suunnitelman sekä sen tavoitteiden vaikutukset suhteessa eri skenaarioihin.  Vastauksissa korostettiinkin, että alkuvaiheessa tulee käyttää aikaa sekä tulevaisuuskuvien analysointiin sekä visioiden muodostamiseen. Kun mukana on useita eri toimialoja, tarvitaan yhteinen tulevaisuuskuva ja ymmärrystä siihen johtavien askelten vaikutuksista, suuruusluokista ja siitä, miten yhden toimialan askeleet vaikuttavat muiden askeleisiin. Tämä kuitenkin nähtiin suureksi haasteeksi eri tavoitteiden ja toimijoiden moninaisuudesta johtuen.

Yhtä jalkaa kulkeminen kohti ristiriitaisia tavoitteita tuntuu hankalalta ajatukselta. Yhteinen tulevaisuuskuva on kuitenkin tarpeen

Ideatehtaan vastaaja

Keskipitkällä tai lyhyellä aikavälillä voi olla yksi tulevaisuuskuva, mutta pidemmällä (2050) on lukuisa mahollisia tulevaisuuskuvia

Ideatehtaan vastaaja

Toisaalta vastaajat haastoivat väitteet siitä, että juuri backcasting olisi sopiva menetelmä tavoitteellisempaan suunnitteluun. Kuitenkin nähtiin, että menetelmiä tarvitaan ilmiökohtaisten vaikutusten ymmärtämiseen ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia tulisi tuottaa. Nykyisin usein helposti saatava tieto ohjaa arviointikäytäntöjen muodostumista.

URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.