Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Koko Aalto-yhteisön laajuinen jätteiden kierrätys- ja lajittelukampanja käynnistyy lokakuun alussa. Tavoitteena on nostaa kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.
Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Aalto-yliopistolta tullut sekajätekasa jätteenkäsittelylaitoksella kesällä 2024.

Aalto-yliopiston kampuksella käynnistyy lokakuun alussa kunnianhimoinen kierrätyskampanja, jonka tavoitteena on nostaa jätteiden kierrätysaste kampuksella nykyisestä 64 prosentista 70 prosenttiin seuraavan 12 kuukauden aikana. Kampanja tähtää siihen, että koko Aalto-yhteisö – opiskelijat, henkilökunta sekä kampuksen vuokralaiset ja muut käyttäjät – osallistuu kierrätyksen tehostamiseen yksinkertaisin ja helposti toteutettavin keinoin.

"Kierrätysasteen nostamisella on merkittäviä hyötyjä", korostaa Aalto-yliopiston innovaatioista vastaava vararehtori Janne Laine. "Kierrättämällä vähennämme uusiutumattomien raaka-aineiden tarvetta, pidennämme olemassa olevien materiaalien käyttöikää ja samalla  laskemme yliopiston jätehuoltokustannuksia. Kun kierrätetään ja lajitellaan oikein, ilmastovaikutukset ovat positiivisia ja kierrätettävien materiaalien hyvä laatu varmistuu. Tarkoituksena on myös vähentää kampuksella syntyvää jätettä merkittävästi."

Pienillä teoilla suuri muutos

Tällä hetkellä jätettä syntyy kampuksella 1400 tonnia vuodessa. Kampanjan ytimessä on ajatus, että jokainen voi tehdä osansa jätemäärän vähentämiseksi ja kierrätysasteen nostamiseksi. Oikein lajiteltu jäte ei mene hukkaan, vaan se voidaan hyödyntää uusina raaka-aineina. Tämä on askel kohti kestävämpää tulevaisuutta.

"Tämän kampanjan avulla haluamme myös viestittää, että jokaisen aaltolaisen panos on tärkeä. Yhteisönä meillä on parantamisen varaa, mutta onneksi tavoitteen saavuttamiseen voimme kaikki vaikuttaa", Laine jatkaa.

Kampanjan vaikutuksia ja kierrätysasteen kehittymistä seurataan ja raportoidaan kolmen kuukauden välein. Vinkkejä parempaan lajitteluun, tietoiskuja ja opastusta on myös luvassa.

Onko sinulla jo nyt hyvä idea tai vinkki, millä parantaa jätteiden kierrätystä kampuksella? Jätä se tämän artikkelin alle (kirjautuneet käyttäjät) tai kirjoita meille [email protected]. Vinkkien perusteella voidaan tarvittaessa varsin nopeasti vaikuttaa kierrätyksen helpottamiseen kampuksella.

Lajittelu

Kierrätys ja lajittelu

Jätteiden tehokas kierrätys ja lajittelu on osa Aalto-yliopiston kestävän kehityksen strategiaa. Pyrimme vähentämään jätteen syntymistä, ja uusiokäyttämään raaka-aineet joko uusiksi tuotteiksi tai energiaksi.

Palvelut
Lajittelu

Materiaalikierrätys kampuspilotista arjen käytännöksi

Muovijätettä kerätään jokaisessa Otaniemen kampuksen kiinteistössä vuodesta 2022 alkaen.

Kestävä kehitys
Lahjoitus Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspisteeseen

Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspiste nyt A Blocissa

Boksi sijaitsee kauppakeskus A Blocin 1. kerroksessa R-kioskia vastapäätä ja on käytettävissä keskuksen aukioloaikojen mukaisesti.

Anna palautetta sivusta

Kolme nuorta henkilöä seisoo keskustelemassa Unitech International -tapahtumassa.
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto liittyi UNITECH International -verkostoon

Opiskelijoille haku UNITECH-ohjelmaan avautuu 15.10.
Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Students in Aalto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Liity Aallon kampusoppaiden joukkoon - osallistu kampusopaskoulutukseen 25.9.2024

Haluaisitko kampusoppaaksi lukiolaisryhmille? Osallistu koulutukseen 25.9.2024 klo 15-17 Otaniemen kampuksella - ilmoittaudu heti!
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Vararehtori Petri Suomalan tervehdys uusille opiskelijoille

Vararehtori Petri Suomala toivottaa uudet opiskelijat tervetulleeksi Aalto-yhteisöön.