Kokeilukoulu Otaniemeen

Espoo ja Aalto tavoittelevat uudentyyppisen koulun kehittämistä Otaniemeen. Tämä olisi pitkäaikainen järjestely espoolaisille.

Koulukokeilun toiminta pohjautuu Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella kehitettyyn ajatukseen koulusta palveluna. Koulu käyttää yliopiston useiden eri rakennusten tiloja vuorovaikutuksessa yliopiston opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Koulu avaa yhteistyömahdollisuuksia myös yritysten ja paikallisten asukkaiden suuntaan. Käyttäessään jaettuja resursseja muiden kanssa koulu tulee osaksi laajempaa kokonaisuutta ja avaa ovensa yhteiselle tekemiselle ja verkostoitumiselle. Samalla kampusalue vilkastuu.

Tavoitteena on, että koululla on tunnistettava keskusrakennus kohtauspaikkana. Koulun tilatarpeita ja toimintoja täydennetään hyödyntämällä lähiympäristön tila- ja muita resursseja sekä osaamista. Tilat ovat myös lähellä ensi vuoden elokuussa liikennöintinsä aloittavan metron pysäkkejä.

Ensimmäiseksi Otaniemeen siirtyvät Haukilahden lukion opiskelijat, joita on 350 aloitusvaiheessa 2016. Opiskelijoiden määrä voi kasvaa myöhemmin noin 700:aan.

Mahdollisuus tutustua uusimpaan teknologiaan

Tilat ovat muunneltavia ja käyttäjät saavat suunnitella ja muokata niitä tarpeidensa mukaan. Koulu pyrkii parempiin oppimistavoitteisiin teema- ja projektiluontoisen pedagogiikan avulla. Tavoitteena on myös edistää oppimista ja lisätä oppimisen iloa. Tiivis yhteistyö Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston välillä kanssa antaa mahdollisuuden, että oppimisympäristössä ja opetuksessa voidaan tutustua uusimpaan teknologiaan ja kokeilla sen tuomia mahdollisuuksia.

Projekti toteutetaan yhteistyössä arkkitehtuurin laitoksen kurssin kanssa. Tämän Co-School -hankkeen suunnitteluvaiheen kumppani kurssilla on Royal College of Art Lontoosta. Hanke liittyy myös EU-rahoittamaan Human Cities -projektiin. Koordinoijina toimivat yliopistolla vararehtori Antti Ahlava ja Espoon kaupungin puolelta sivistystoimen kehittämisjohtaja Kristiina Erkkilä. Koulu palveluna -ajatuksen kehittämistä ja tilojen suunnitteluun liittyvää opiskelijayhteistyötä kokeilun aikana johtaa arkkitehtuurin laitoksen professori Jarmo Suominen.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.