Kokemuksellista tilasuunnittelua nuorten Unelmafoorumille

Tila- ja palvelusuunnittelun maisteriopiskelijat loivat rohkaisevia kokemuksia nuorille.
Rannekkeet tekivät tapahtumaan festarimaisen tunnelman. Kuva: Anna Berg.

Lasten ja nuorten säätiön järjestämä Unelmafoorumi kokosi noin tuhat nuorta ja sata opettajaa yläkouluista ympäri Suomen Nokian kampukselle, Espoon Karaporttiin 24.5. Tapahtuman tavoitteena oli vahvistaa nuorten uskoa tulevaan ja kannustaa nuoria tavoittelemaan unelmiaan. Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Laura Brotherus ja Mari Laajasalo toteuttivat tapahtuman tila- ja palvelusuunnittelun osana opintojaan.

“Meillä oli kattoteemana tapahtuman festarimaisuus. Tämän ikäiset nuoret eivät vielä pääse osallistumaan festareille, joten kokemus on jännittävä.” Brotherus kertoo. Suunnittelijoiden tavoitteena oli korostaa tapahtuman sanoman mukaisesti optimismia, huumoria ja yhteisöllisyyttä. Tila- ja palvelusuunnitteluun kuului muun muassa liikkumisen opasteiden suunnittelu, sekä toiminnallisten pisteiden luominen. ”Halusimme luoda yhdessä tekemisen mahdollisuuksia ja helposti lähestyttäviä, matalan kynnyksen toimintoja niin, että nuoret voisivat hypätä mukaan ja kokemuksena olisi: ‘Mä pystyn tähän!’.” Laajasalo kertoo. “Tilasuunnittelussa otettiin myös sosiaalisen median käyttö huomioon luomalla tietoisesti taustoja selfieille” Brotherus summaa.

Brotherus ja Laajasalo Unelmafoorumin ilmapallohuoneessa. Kuva: Anna Berg.

Unelmafoorumin tilasuunnittelussa käytettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Aalto-yliopiston opiskelijoita. Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander oli vaikuttunut yhteistyön tuloksista. “Kokemuksellisen suunnittelun avullaan paikka ja tapahtuman sanoma saatiin elämään aivan uudella tasolla edellisvuosiin verrattuna – herätteitä ja kohtaamisia oli paljon enemmän. Olin erityisen vaikuttunut opiskelijoiden perehtymisestä säätiön arvoihin ja niiden esilletuomisesta suunnittelussa. Sillä oli valtava lisäarvo meille” Colliander kertoo.

Lisätietoja:

Antti Pirinen, Tila- ja palvelumuotoilun lehtori
[email protected], p. 040 530 0828

Pirita Posti, Aalto ARTS yrityssuhdepäällikkö
[email protected], p. 050 364 6381

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.