Kolme aaltolaista valittiin Suomalaisen Tiedeakatemian jäseniksi

Jäseniksi kutsutaan ansioituneita ja arvostettuja tieteentekijöitä. Aallosta valittiin tänä vuonna professori Mauri Kostiainen, professori Matti Liski sekä dosentti Sabrina Maniscalco.
Maniscalco, Sabrina, Liski, Matti ja Kostiainen, Mauri
Sabrina Maniscalco, Matti Liski ja Mauri Kostiainen. Kuvat: Mikko Raskinen, Anni Hanén, Adolfo Vera

Suomalainen tiedeakatemia valitsi kevätkokouksessaan yhteensä 44 uutta jäsentä, joiden joukossa oli kolme aaltolaista.

Professori Mauri Kostiainen Kemian tekniikan korkeakoulusta tutkii uudenlaisia biohybridimateriaaleja, joissa yhdistyvät biologiset ja synteettiset materiaalit.

Dosentti Sabrina Maniscalco Perustieteiden korkeakoulun teknillisen fysiikan laitokselta tutkii kvanttifysiikkaa ja kvanttiteknologiaa.

Professori Matti Liski Kauppakorkeakoulun taloustieteen laitokselta tutkii muun muassa uusituvan energian markkinoita ja päästökauppaa.

Tiedeakatemian jäseniksi kutsutaan ansioituneita ja yleisesti arvostettuja kotimaisia ja ulkomaisia tieteentekijöitä laajasti tieteen eri aloilta. Yhteensä jäseniä on noin tuhat.

Vuonna 1908 perustetun Suomalaisen Tiedeakatemian tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta sekä toimia korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä. Se järjestää esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia, kustantaa tieteellisiä julkaisuja ja tekee aloitteita ja antaa lausuntoja tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä. Akatemia jakaa noin kahden miljoonan euron edestä apurahoja vuosittain, erityisesti nuorille tutkijoille.

Onnittelut uusille jäsenille!

Lisätietoja Suomalaisen Tiedeakatemian sivuilla

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Harald Herlin Learning Center

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.