Kolmiulotteinen kuvataide vaatii liikettä ja välittömyyttä

Riikka Mäkikoskela tarkastelee tuoreessa väitöstutkimuksessaan kolmiulotteisen taideteoksen syntyä.

Kolmiulotteinen taideteos on sekä materiaalinen että tilallinen, sillä sen kokonaisuutta ja merkityksiä ei voida hahmottaa yhdestä katselupisteestä. Myös kolmiulotteista teosta tehdessä on olennaista, että sen ympäri tai sen sisällä pääsee liikkumaan, sanoo Riikka Mäkikoskela, joka analysoi taiteen alan väitöstyössään Ympäri, sisällä. Kolmiulotteinen työskenteleminen kuvataiteessa kolmiulotteisen taideteoksen syntyprosessia.

Väitöstutkimus jäsentää ja käsitteellistää sitä käytäntöä, jossa kolmiulotteinen kuvataideteos syntyy. Tutkimuksen taiteellisen aineiston Mäkikoskela on esittänyt kahdessa näyttelyssä sekä yhdessä tutkimusesityksessä. Väitöskirja kokoaa yhteen tutkimuksen käytännön ja teorian.

– Aineistoni koostuu kymmenen taideteoksen tekemisestä. Osaa teoksista voidaan nimittää tilataideteoksiksi ja osaa veistoksiksi. Jokaisen teoksen syntymisestä olen kirjoittanut kuvallisen kertomuksen. Tutkimusaineistoani ovat myös toisten kuvanveistäjien kirjoitukset ja kuvataideteokset. Heistä pääosaan nousevat Robert Morris, Tony Cragg, Louise Bourgeois ja Leena Valkeapää, kertoo Mäkikoskela.

Vastavuoroisuutta ja vastusta

Mäkikoskelaa kiinnosti tutkimuksessa erityisesti se, kuinka taiteilija tunnistaa ilmiöitä aistisissa ja kehollisissa kokemuksissa ja miten ajatteleminen kietoutuu yhteen kaiken kanssa. Omia teoksia työstäessään hän pyrki tarkastelemaan taiteellisen työskentelynsä tapahtumasarjoja aistisesti. Tämän rinnalle hän nosti sosiaalisen, kulttuurisen ja historiallisen käytäntönsä toimintatapoja ja perinteitä.

Kolmiulotteinen kuvataiteellinen ajatteleminen on hyvin välitöntä toimintaa. Siihen liittyy liike ja liikkuminen, joten kolmiulotteinen taideteos syntyy tapahtumien sarjassa. Mäkikoskelan mukaan tapahtumasarjaa kuvaavat erityisesti aistinen valppaus, materiaalinen vastus, vastavuoroiseen ajattelemiseen avautuminen sekä passiivinen eteneminen ja kaiken syklisyys.

Väitöstilaisuus

Riikka Mäkikoskelan väitöskirja Ympäri, sisällä. Kolmiulotteinen työskenteleminen kuvataiteessa tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 11.12.2015 klo 12, Sampo-sali, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii dosentti Jyrki Siukonen.

Väitöskirjojen tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected] tai puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Riikka Mäkikoskela
puh. 045 1313562

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.