Kooste vuoden 2024 professorinimityksistä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aalto ARTSin uudet professorinimitykset vuoden 2023 lopusta elokuuhun 2024.
Taideteos jossa vihreitä kukkasia
Aalto-yliopiston julkista taidetta / Bio modules. Kuva: Mikko Raskinen

Arkkitehtuurin laitos

Pia Fricker on nimitetty määräaikaiseen professorin tehtävään associate professor -tasolle viiden vuoden määräajaksi 1.8.2024 alkaen, alana lisätty todellisuus tietokoneavusteisessa suunnittelussa.

Elokuvataiteen laitos

Arturo Delgado Pereira on nimitetty professorin tehtävään apulaisprofessorin (taso 2) tasolle neljän vuoden määräajaksi 1.8.2024 lähtien, alana dokumentaarinen elokuva.

Pietari Koskinen on nimitetty pysyvään professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.6.2024 alkaen, alana elokuvataide, äänisuunnittelu.

Muotoilun laitos

Martina Čaić on nimitetty professorin tehtävään apulaisprofessorin (taso 2) tasolle neljän vuoden määräajaksi 1.8.2024 alkaen, alana strateginen palvelumuotoilu.

Ervin Latimer nimitetty työelämäprofessoriksi viiden vuoden määräajaksi 1.8.2024 alkaen, alanaFashion practice.

Kirsi Niinimäki on nimitetty professorin tehtävään full professor -tasolle 1.7.2024 alkaen, alana muotoilu, erityisesti muodin tutkimus.

Barbara Pollini on nimitetty määräaikaiseen professorin tehtävään apulaisprofessorin (taso 1) tasolle 16.9.2024 lähtien, alana Biodesign Integration.

Maarit Salolainen on nimitetty pysyvään tekstiilisuunnittelun professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.12.2023 alkaen.

Taiteen ja median laitos

Ia Adlercreutz on nimitetty työelämäprofessoriksi viiden vuoden määräajaksi 1.8.2024 alkaen, alana Artpreneurship.

Laura Beloff on nimitetty pysyvään visuaalinen kulttuuri ja taiteen käytänteet professorin tehtävään associate professor -tasolle 1.7.2024 alkaen.

Ricardo Atienza Badel on nimitetty määräaikaiseen professorin tehtävään associate professorin tasolle viiden vuoden määräajaksi 1.8.2024 alkaen, alana Ääni taiteessa ja mediassa.

Photo of prof. Yaolin Xu by Mikko Raskinen/Aalto University.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yaolin Xu kehittää tulevaisuuden akkuja yhdistelemällä fysiikkaa ja kemiaa

Vastikään nimitetty apulaisprofessori Yaolin Xu kehittää teknillisen fysiikan laitoksella parempia akkuja, jotta energiavarastointi olisi tulevaisuudessa nykyistä ympäristöystävällisempää.
Marjo Kettunen
Nimitykset Julkaistu:

Marjo Kettunen Perustieteiden korkeakoulun kehityspäälliköksi

Marjo Kettunen on valittu Perustieteiden korkeakoulun (SCI) kehityspäälliköksi. Hän siirtyy tehtävään Kemian tekniikan korkeakoulusta, jossa hän on toiminut kehityspäällikkönä keväästä 2018 alkaen.
A woman with blonde hair stands with arm resting on a ledge with a grey background.
Nimitykset Julkaistu:

Fysiikan professori: Ydinsimulaatiot vaativat tehokkaita tietokoneita, ja siinä “Suomi on edelläkävijä”

Andrea Sand johtaa suurta kansainvälistä Nuclear Materials and Engineering -tutkimusryhmää, jonka rahoitukset ja yhteistyökumppanuudet kattavat koko Euroopan.
Professor Maarit Karppinen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Maarit Karppinen on nimitetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n jäseneksi

Aalto-yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian professori Maarit Karppinen aloittaa kautensa ERC:n tieteellisen neuvoston jäsenenä 1. tammikuuta 2025.