Koululaiset tilastoivat omaa arkeaan

Noin 80 koululaista kokoontui esittelemään we.learn.it- ja Tilastrofi-hankkeen yhteisessä kokeilussa tekemiään tutkimuksia omasta arjestaan.

Tilastokeskuksessa viime torstaina pidetyssä loppugaalassa lapset vertailivat lopputöitään aidon tutkijatapaamisen keinoin: posterien ja esitysten avulla. Tutkimuksia arvioivat Tilastokeskuksen asiantuntijat.

Tilastrofia, lasten tilastollista vuosikirjaa, on tukenut Aalto-yliopiston koordinoima kansainvälinen we.learn.it-hanke. EU-rahoitteinen we.learn.it tarjoaa Euroopan laajuisesti kouluille mahdollisuuden kehittää innovatiivisesti opetusta yhdessä yli koulurajojen niin sanottujen tutkimusmatkojen muodossa. Tilastrofi (engl. Kids own statistics) on herättänyt paljon kiinnostusta myös kansainvälisesti.

Tilastrofi-hankkeessa nivotaan yhteen tutkivan oppiminen, medialukutaito, avoin tieto ja oppilaiden hyvinvointi. Toiminnan tavoitteena on innostaa lapsia tutkimaan omaa arkeaan ja tuottamaan tietoa siitä tilastollisin menetelmin. Työskentelyn avulla halutaan ohjata lapsia myös yhteistyön tekemiseen ja oman yhteisönsä kehittämiseen.

Esimerkiksi Lauttasaaren ala-asteen koulu selvitti kyselyssään ”Some-tutkimus 2014”, alakoululaistensa sosiaalisen median käyttöä. Kyselyyn osallistui yhteensä 505 oppilasta.

Oppilaskunnan teettämästä tutkimuksesta selvisi mm., että käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat WhatsApp, Instagram ja Snapchat. Sosiaalisen median käyttö myös lisääntyi selvästi 2. luokan jälkeen, sillä kakkosluokkalaisista sosiaalisen median sovelluksia oli ladannut 26 % vastanneista, mutta 3.–4.-luokkalaisista jo 72 %:a ja 5. –6.-luokkalaisista 95 %:a.

Tilastoja hyödyntävää toimintamallia varten on yhdessä koulujen kanssa kehitetty erilaisia työkaluja, joilla lapset voivat helposti määrittää omia tutkimuskysymyksiään, kerätä aineistoa ja visualisoida tietoa. Tavoitteena on, että Tilastrofi voidaan ottaa työkaluksi opettajan arkeen. Työkalu tarjoaa mahdollisuuden toiminnalliseen opetukseen, sekä osallistavan tavan opettajille toteuttaa opetussuunnitelmaa. Lisäksi sen avulla saadaan myös tietoa oppilaiden hyvinvoinnista.

‒ Tilastrofi on erinomainen esimerkki toimintamallista, jossa yhdistyvät tutkivan oppimisen parhaat puolet, yhteinen kehittely, reaalimaailman ilmiöiden tutkiminen ja tiedon visualisointi. Samalla opitaan kriittistä suhtautumista tilastoihin ja tutkimuksiin, sanoo hankkeen koordinaattori Anna-Kaarina Kairamo Aalto-yliopistosta.

Tilastrofi (tilastro.fi)
we.learn.it -hanke (we.learn.it)

Lisätietoja:

Anna-Kaarina Kairamo
puh. 050 560 5313

Tilastrofia on ollut mukana tekemässä Helsingin Matikkamaa, Helsingin kaupungin opetusvirasto, Helsingin kaupungin tietokeskus, Helsingin yliopiston Summamutikka-keskus, Tilastokeskus ja Forum Virium Helsinki. Tilastrofi on leviämässä Suomessa LUMA-keskus Suomen kautta.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.