Kurssikuvauksiin on lisätty tieto kestävän kehityksen tavoitteista

Aalto-yliopiston opetustarjonta on analysoitu kestävän kehityksen tavoitteiden näkökulmasta. Vastedes kurssikuvaukset sisältävät tiedon siitä, mitkä kestävän kehityksen tavoitteet kuuluvat kurssin sisältöihin.
SDG-kurssit Aalto-yliopistossa
Koko Aalto-yliopiston opetustarjonnassa olevien kurssien lukumäärät SDG-sisältöjen mukaan.

Aalto-yliopisto on sitoutunut edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita osana opetusta. Aalto-yliopistossa on tarjolla yli 1400 kurssia, jotka käsittelevät vähintään yhteen kestävän kehityksen tavoitteeseen liittyviä teemoja. Tämä vastaa yhteensä 47 % koko opetustarjonnasta.

Kuluneen vuoden aikana kurssien vastuuopettajat ovat analysoineet kurssiensa sisällöt kestävän kehityksen tavoitteiden näkökulmasta ja määritelleet kurssien sisältöjen kannalta keskeisimmät kestävän kehityksen tavoitteet. Jatkossa opiskelijoiden on aiempaa helpompaa löytää kursseja, jotka käsittelevät heitä kiinnostavia kestävän kehityksen teemoja.

”Kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisen opetussisällön tekeminen näkyväksi ja helposti löydettäväksi on tärkeä askel matkalla kohti ratkaisuja, joita yliopistoyhteisönä voimme globaaleihin kestävyyshaasteisiin tarjota”, sanoo opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala.

YK:n määrittelemistä 17 kestävän kehityksen tavoitteesta (Sustainable development goal, SDG) Aalto-yliopistossa on eniten opetustarjontaa kestäviä infrastruktuureja, kestävää teollisuutta ja innovaatioita edistävän tavoitteen (SDG #9) aihealueista. Myös kestävään kulutukseen ja tuotantoon (SDG # 12) sekä kestävään ja turvalliseen kaupunkikehitykseen (SDG #11) keskittyvää opetusta on tarjolla yli neljänsadan kurssin edestä kustakin.

Aalto-yliopisto on sitoutunut kokonaisvaltaisesti edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Opetuksen lisäksi ne ovat olennainen osa tutkimusta, innovaatiotoimintaa ja kampuskehitystä. Aalto-yliopisto on ensimmäisenä suomalaisena yliopistona allekirjoittanut kansainvälisen SDGAccord sitoumuksen. Se on yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen vastaus YK:n kestävän kehityksen tavoitteille ja sen avulla vahvistetaan yliopistojen roolia Agenda 2030 -tavoitteiden saavuttamisessa. Yli 150 korkeakoulua ympäri maailmaa on allekirjoittanut sitoumuksen.

Lisätietoa:

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.