Kyberturvallisuus teemana poikkeuksellisen ajankohtainen

Viimeaikaiset kyberturvallisuuteen liittyvät tapahtumat puhuttivat yleisöluennolla Otaniemessä.

Aalto-yliopiston kyberturvallisuudesta vastaava professori Jarno Limnéll luennoi kyberturvallisuutta koskevan yleisöluentosarjan ensimmäisellä luennolla vain noin kuukausi sitten ja esitteli kyberturvallisuutta käsitteenä, uhkana ja mahdollisuutena. Useiden viimeaikaisten tapahtumien, kuten palvelunestohyökkäysten, jälkeen kyberuhat ovat meitä lähempänä kuin koskaan.

– Muistan sanoneeni joulukuussa, että kyberturvallisuus on ala, jossa tapahtuu paljon ja jatkossa vieläkin enemmän. En kuitenkaan voinut arvata että kyberturvallisuuden rintamalla olisi ollut niin paljon tapahtumia, mitä viimeisen kuukauden aikana on ollut. Eikä keskustelu tästä ainakaan ole laantumaan päin, Limnéll toteaa.

Toivottua keskustelua on tarjolla seuraavan kerran tiistaina 10. helmikuuta. Mukana keskustelussa ovat puolustusministeri Carl Haglund, opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru, johtaja Kirsi Karlamaa Kyberturvallisuuskeskuksesta, toiminnanjohtaja Juha Remes, FISC ry ja toimittaja Laura Halminen Helsingin Sanomista.

Tiistain 13.1.2015 luennon tallenne on katseltavissa tästä linkistä (Pahoittelemme voimakasta kaikua tallenteen kymmenen ensimmäisen minuutin aikana)

Tallenteet luennoista kootaan katseltavaksi tänne

Aalto-yliopisto järjestää Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -luentosarjan, joka on kaikille avoin, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Luentosarjassa paneudutaan kyberturvallisuuden teemoihin eri näkökulmista kuudella luennolla. Kaikille avoimessa luentosarjassa kyberturvallisuudesta puhutaan tavalla, jonka jokainen meistä ymmärtää. Seuraava luento on paneelikeskusteluna aiheesta Kybertoimintaympäristön turvallisuus ja yksityisyys tiistaina 10. helmikuuta klo 17–19.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.