Kysy tutkijalta -viikko 26.-30.11.2018 - keskustele asiantuntijan kanssa digitalisaatiosta tai tekoälystä

Pohditko digitalisaation vaikutuksia ja organisaatiosi kyvykkyyksiä? Oletko kiinnostunut tekoälystä, alustoista tai teollisesta internetista? Onko sinulla kysyttävää kiertotaloudesta tai rakennetun ympäristön digiratkaisuista? Kysy tutkijalta!
Kysy tutkijalta

Teollisuuden digitaalinen murros -konsortio tutkii digitalisaation vaikutusta suomalaiseen yhteiskuntaan teollisuuden kautta. Tutkijamme ovat käytössäsi tunnin Skype-keskusteluun 26.-30.11. Palvelu on ilmainen. Varaa nyt oma aikasi keskustelulle.

Tutustu tutkijoihin ja varaa aikasi

Tutkimustiedon mahdollisimman tehokas hyödyntäminen ja levittäminen ovat tärkeä osa yliopistojen kolmatta tehtävää: yhteiskunnallista vaikuttamista. Siksi Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama ja Aalto-yliopiston vetämä Teollisuuden digitaalinen murros -konsortio haluaa tuoda tutkijoidensa asiantuntemuksen kansalaisten, median, yritysten ja yhteisöjen ulottuville aivan uudella tavalla: tunnin maksuttoman Skype-keskustelun muodossa.

Kysy tutkijalta -viikko toteutetaan nyt toista kertaa. Ensimmäisellä kerralla huhtikuussa 2018 viidentoista tutkijan asiantuntemusta hyödynsivät muun muassa startupit, teollisuusyritykset, ministeriöt, pankit ja kunnat.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.