Lauri Nummenmaalle vuoden 2015 akatemiapalkinto

Aivotutkimuksillaan ja kehonkartoillaan kansainvälistä mainetta saanut Nummenmaa palkittiin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston akatemiatutkijalle, professori Lauri Nummenmaan vuoden 2015 akatemiapalkinnon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Lauri Nummenmaa (s. 1977) on kansainvälisesti arvostettu aivotutkija, joka yhdistää tutkimuksessaan lääketiedettä, psykologiaa ja tietojenkäsittelytiedettä uudella ja ainutlaatuisella tavalla. Nummenmaa tutkii ryhmänsä kanssa tunteiden ja sosiaalisen kanssakäymisen taustalla olevia molekyylitason aivomekanismeja ja toiminnallisia hermoverkkoja. Toinen hänen tärkeistä tutkimusaiheistaan ovat liikalihavuuden taustalla olevat aivomekanismit.

Nummenmaan ryhmän tutkimukset siitä, miten erilaiset tunteet muuttavat kehon toimintaa ja miten kehon kosketuskartat säätelevät sosiaalisia suhteita ovat saaneet tiedeyhteisön lisäksi valtavasti huomiota myös yleismedioissa, niin Suomessa kuin ulkomailla.

Lauri Nummenmaan lisäksi Suomen Akatemia myönsi palkinnon Jyväskylän yliopiston Tuuli Lähdesmäelle tieteellisestä rohkeudesta.

Lue myös

Suomen Akatemian tiedote

Aalto-yliopiston tutkijat paljastavat tunteiden kartat kehossa

Kehon kosketuskartat säätelevät sosiaalisia suhteita

Lihavuusleikkaus palauttaa aivojen välittäjäaineiden tasapainon

Kuva: Anni Hanen

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.