Lisää varmuutta syväoppimiseen

Tohtorikoulutettava Lassi Meronen kehittää Saabin tuella syväoppimisen malleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi tutkissa ja lääketieteen diagnosoinnissa.
Koneoppiminen on vienyt eteenpäin muun muassa konenäön, datatieteen, robotiikan ja ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen aloja. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski
Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Syväoppiminen, koneoppiminen ja tekoäly antavat merkittäviä mahdollisuuksia eri tieteenalojen haasteiden ratkaisemiseen ja helpottavat elämäämme jo monella tavalla.

Lassi Meronen kehittää syväoppimisen malleja, jotka osaavat arvioida omaa epävarmuuttaan laskennallisesti.

”Teknologian mallinnuksessa on vielä paljon kehitettävää erityisesti epävarmuuden arvioimisessa. Syväoppimisen mallit saattavat mennä vikaan esimerkiksi tilanteissa, joissa malli kohtaa jotain itselleen uutta. Saab tarjoaa monia kiehtovia, tosielämän sovellushaasteita, jotka vievät tutkimustani eteenpäin”, Meronen sanoo.

Hän keskustelee aiheesta videolla apulaisprofessori Arno Solinin kanssa:

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.