Luotettavasti toimivat navigaatioteknologiat tulevaisuuden välttämättömyys

Navigation for the future –seminaarissa Euroopan satelliittipaikannusohjelman johtaja Matthias Petschke avasi paikannusjärjestelmien näkymiä.

Paikkatiedon merkitys on kasvamassa digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Petschke puhui mm. siitä, mikä on tilanne satelliittipaikannukseen liittyvien teknologioiden kehittämisessä. Alan tutkimus on keskeistä, jotta palveluja ja toimintaa voidaan digitalisoida muun muassa liikennesektorilla.

Petschken vetämän Galileo-järjestelmän kehittäminen on Euroopan Unionin ja Euroopan avaruusjärjestön (ESA) yhteinen hanke eurooppalaisen satelliittipaikannusjärjestelmän (GNSS, Global Navigation Satellite System) luomiseksi. Galileo-järjestelmän on tarkoitus on tarjota EU-maille muista valtioista riippumatonta paikannuspalvelua. Palvelu on avoin ja sen avulla pystytään hyödyntämään hyvin tarkasti paikkatietoa.

– Palvelu on ehdoton esimerkiksi julkisille instituutioille. EU-jäsenmaat voivat hyödyntää paikanninjärjestelmää esimerkiksi poliisitoiminnassa, tai muussa pelastustoiminnassa,

Viranomaiskäyttöön Galileo tarjoaa korkean luotettavuuden PRS (Public Regulated Service) -palvelua. Järjestelmä toimii nykyisin hankalimmissakin paikoissa, esimerkiksi merellä tai vuoristossa. Galileoon pohjautuvan satelliittipaikannusjärjestelmän avulla sijainninmääritykseen menee 10 minuuttia entisen kahden tunnin sijaan. Tämä palvelu on yksi Galileo-järjestelmän tärkeimmistä.

Kädet savessa paikanninjärjestelmän kehittämistä

Petschken mukaan kehityksen ja siinä mukana pysymisen mahdollistavat käyttäjälähtöinen käyttöpolitiikka ja käyttäjälähtöinen kehittäminen yhdessä EU:n jäsenmaiden kanssa. Galileon täytyy olla adaptiivinen GNSS-ympäristö.

– Huomisen haasteena on erityisesti kilpailtu kansainvälinen ympäristö satelliittipaikannuksen alalla. Galileon täytyy tulevaisuudessakin olla toimiva, luotettava ja tehokas järjestelmä.

Mitä palveluita se tulevaisuudessa voisi tarjota? Esimerkiksi yksityiset operaattorit ovat olleet kiinnostuneita sen potentiaalisesti tulevaisuudessa tarjoamasta maksullisesta tarkkuuspaikannuksesta.

Galileo-järjestelmä tulee käsittämään kaiken kaikkiaan 30 satelliittia kolmella ratatasolla. Galileo-satelliitit tulevat lähettämään signaaleja samoilla taajuuksilla kuin GPS-satelliitit, mutta käyttämään eri kooditekniikoita. Galileo-järjestelmän arvioidaan olevan toiminnassa vuosien 2018–2020 välillä.

**
Navigation for the Future –seminaarissa 31. toukokuuta esiteltiin uusinta tutkimustietoa navigaatioteknologian alalta.

Katso tilaisuuden ohjelma ja puhujien ppt-esitykset

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.