Uutiset

Luova pedagogiikka

Tutkivia kokeiluja kehittyvillä tietämisen ja tekemisen aloilla.
Juuso Tervo (picture by Tuuli Saarelainen)
Juuso Tervo

Aalto-yliopiston kaltaiseen monialaiseen yliopistoon mahtuu erilaisia oppimisen ja opettamisen kulttuureja, jotka voivat olla koulu-, laitos- tai jopa ohjelmakohtaisia, mutta niiden rajat ovat aina häilyviä.

Aalto-yliopisto kehittää jatkuvasti monialaisia ajattelumalleja, joissa opiskelijat ja opetushenkilöstö ovat enenevissä määrin yhteydessä eri taustoista tuleviin vertaisiinsa ja kollegoihinsa. Vaikka tästä toisinaan aiheutuu kulttuurien yhteentörmäyksiä, tieteenalojen välisten raja-aitojen ylittäminen tarjoaa mielenkiintoisia oppimis- ja opetusmahdollisuuksia erilaisten perinteiden ja maailmankatsomusten välillä – tilaisuuksia, jotka voivat synnyttää täysin uusia ja ennennäkemättömiä korkeakoulutuksen oppimis- ja opetuskulttuureja.

Näiden uusien koulutuskulttuurien ja -kontekstien luominen on juuri sitä, mihin University-Wide Art Studies (UWAS) -kursseilla ja Design Inside -aloitteen puitteissa on viime vuosina pyritty aktiivisesti.

UWAS-kursseilla ja Design Inside -aloitteessa rohkaistaan opiskelijoita ja opetushenkilöstöä tarkastelemaan tieteenalojaan luovasti ja löytämään uusia, luovia tapoja soveltaa alakohtaisia tietoja ja taitoja. UWAS ja Design Inside osallistuvat kokeilevien tutkimusten hakemiseen, tukemiseen ja vaalimiseen kehittyvillä tietämisen ja tekemisen aloilla.

UWAS ja Design Inside ovat tiiviisti sidoksissa taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin moniin eri aloihin, mutta pyrkivät samanaikaisesti myös murtautumaan niiltä ulos kutsumalla eri alojen opiskelijoita ja opetushenkilöstöä pohtimaan, mitä voisimme tehdä Aalto-yliopistossa yhdessä.

Näistä kahdesta aloitteesta saadut kokemukset osoittavat, että keskusteltaessa luovuuden ja koulutuksen välisestä suhteesta on tärkeää tutkia paitsi sitä, mitä joku oppii tai opettaa, myös sitä, miten ja milloin se tapahtuu. On myös tärkeää jakaa näitä näkemyksiä laajasti opettajien keskuudessa.

Luovuudella tarkoitetaan eri asioita eri koulutuskonteksteissa, joten keskustelun rajaaminen pelkästään luovan koulutuksen sisältöön voi pyyhkiä pois edellä mainitun monialaisten yliopistojen tarjoaman oppimisen ja opetuksen monipuolisuuden.

Tämä on erityisen tärkeää näinä erittäin tulossuuntautuneina aikoina. Luovuuden ei pitäisi olla vain yksi korkeakoulutuksen lopputulos, vaan jatkuva mahdollisuus ajatella ja toimia eri tavalla tieteenalasta riippumatta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
voikukkia nurmikolla
Opinnot Julkaistu:

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025 on päivitetty väylän ohjesivuille (aalto.fi).
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Harald Herlin Learning Center
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.