Luovia innovaatioita tukemassa: kaksitoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives- esihautomossa

Tiimit aloittivat yhdentoista viikon mittaisessa esihautomo-ohjelmassa, jonka aikana he kehittävät liikeideoitaan startupneuvojien ja luovien alojen asiantuntijoiden kanssa.
Aalto Digital Creatives autumn 2024 participants in a picture
Kuva: Kalle Kataila

Syyslukukauden Aalto Digital Creatives-esihautomo käynnistyi lokakuun alussa, kun kaksitoista uutta tiimiä aloitti ohjelman. Tiimien startupideat liittyvät muotiin, laajennettuun todellisuuteen, suunnitteluun, arkkitehtuuriin, digitaaliseen mallintamiseen, makerspace-toimintaan, pelillistämiseen, elokuva-alaan, tekoälyyn ja interaktiiviseen taiteeseen.

Seuraavien yhdentoista viikon aikana tiimit osallistuvat viikoittaisiin työpajoihin, joissa he täsmentävät ja vahvistavat ideoitaan. Viikoittaisissa työpajoissa tiimejä ohjataan hyödyntämään erilaisia työkaluja, joiden avulla varhaisvaiheen startupideat voidaan hioa liiketoimintamalleiksi. Tiimien startupideat ovat hyvin erilaisissa vaiheissa, jonka vuoksi heillä on mahdollisuus osallistua myös yksilöityyn ohjaukseen koko ohjelman ajan.

Ohjelma valmentaa tiimejä pitchaustaidoissa, joita tarvitaan yritysidean esittelemisessä potentiaalisille sijoittajille yrityksen saavuttaessa rahoitusvaiheen. Joissakin tapauksissa pitchaus on tärkeässä asemassa myös asiakkaiden tavoittamiseksi. Joulukuussa tiimit nousevat lavalla Marsiossa, jossa järjestetään Aalto Creative Demo Day -tapahtuma.

Painotus pitchaustaitojen koulutuksessa on yksi asia, joka on muuttunut viiden viime lukukauden aikana.

“Olemme huomanneet matkan varrella, että on kannattavaa investoida enemmän ja aikaisemmin esilläoloon, idean pitchaamiseen ja ylipäätään oman idean esiintuomiseen”, sanoo Aalto Digital Creatives -ohjelman projektipäällikkö Ari Kivimäki Aalto Studiosilta.

Alkanut syyslukukausi on kuudes kerta, jolloin Aalto Digital Creatives -ohjelmaa järjestetään. Aalto Digital Creatives muuttuu tammikuussa 2025 Aalto Creatives -esihautomoksi. Uudelleenbrändäyksessä luovutaan digitaalisuuden painottamisesta ja pyritään laajentamaan ohjelman ulottuvuus kaikille luovien alojen toimijoille. Aalto-yliopistossa on tunnistettu tarve palvella paremmin esimerkiksi muotiin ja uusiin materiaaleihin keskittyviä startupeja.

Uudella nimellä jatkuva esihautomo jatkaa Aalto Digital Creatives -ohjelman aikana aloitettua verkostojen rakentamista ja vaikuttavuustyötä. Verkostoja on rakennettu pääasiallisesti kattavan tapahtumatarjonnan ja luovien alojen sidosryhmäyhteistyön avulla.

“Nyt kun ohjelma on nyt ollut käynnissä muutaman vuoden, ohjelma on kasvattanut laajan alumniverkoston ja meidän tapahtumiimme osallistuneiden määrä on kasvanut huomattavasti. Olemme rakentaneet luoville aloille merkittävän verkoston pääkaupunkiseudulla”, Ari Kivimäki toteaa.

Aalto Creatives ohjelma on tarkoitus järjestää kaksi kertaa vuodessa. Pysyäksesi ajan tasalla hakuajoista, uutisista ja tapahtumista, voit liittyä postituslistalle Aalto Digital Creativesin verkkosivustolla.

Aalto Digital Creatives on osa Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaa. Aalto-yliopistossa ohjelmaa koordinoivat Aalto Startup Center ja Aalto Studios.

Lisää Aalto Digital Creatives -ohjelmasta

Aalto Digital Creatives logo image

Aalto Digital Creatives (ulkoinen linkki)

Aalto Digital Creatives pre-incubator programme aims to help creative industry students, researchers and practitioners on their path towards entrepreneurship. The programme is supported by the City of Helsinki and it’s part of Helsinki-based higher education institutions’ campus incubators network. Aalto Digital Creatives programme is coordinated by Aalto Startup Center and Aalto Studios.

Startup Center

Aalto Startup Center (ulkoinen linkki)

Aalto Startup Center tarjoaa toimintaansa aloittaville startupeille kattavan kehityspolun kannattavan liiketoiminnan käynnistämiseen.

URL kopioitu

Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Opiskelijoita piirtämässä Incomplete City -arkkitehtuurikonseptia
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat fiktiivisen kaupungin Paimiossa

Aalto-yliopiston opiskelijat osallistuivat lokakuun alussa Incomplete City -projektiin, joka on kansainvälinen arkkitehtuurikonsepti.
Kampuskysely
Kampus Julkaistu:

Vastaa kampuskyselyyn, vaikuta ja voita hyvinvointilahjakortteja!

Vuosittaisella kampuskyselyllä mitataan jälleen kampuksen toimivuutta ja viihtyisyyttä, eli kampuskokemusta. Kysely on auki 9.10.-31.10.2024.
Professori Jouni Punkki iloitsee, että Loikka-hankkeen tutkimustulokset on viety täysimääräisenä käytäntöön ja Lammi näyttää omalta osaltaan suuntaa koko alalle. Kuva: Lammin Betoni
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lammi siirtyi valmistamaan vain vähähiilisiä tuotteita – taustalla tutkimustyö

Lammin Betoni siirtyi tänä syksynä valmistamaan vain vähähiilisiä harkkotuotteita. Siirtymää edelsi laaja-alainen, yli kahden vuoden pituinen kansallinen LOIKKA-tutkimushanke.