Maa- ja vesitekniikan tuelta lähes 900 000 euroa vesitekniikan tutkimukseen

Varat kohdistetaan vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmän viiteen tutkimushankkeeseen.
vesitekniikka_700x400_fi_fi.jpg

Maa- ja vesitekniikan tuki ry on myöntänyt vuoden 2017 apurahoina yhteensä 872 000 euroa Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmälle. Varat kohdistetaan seuraaviin tutkimushankkeisiin:

• Ravinteiden kulkeutumisen hallinta luonnonmukaisten kaksitasouomien avulla / Controlling transport of nutrients by means of environmental two-stage channels
  • Hulevesien hallinta - määrän ja laadun mallintaminen / Urban runoff management - modelling of stormwater quantity and quality
  • Globaali ruokaturva muuttuvassa maailmassa: kuinka voimme syödä vähemmän vettä? / Global food security in a changing world: how can we eat less water?
  • Jätevedenpuhdistusprosessien muutos ravinteiden poistosta ravinteiden talteenottoon / Transition of wastewater treatment processes from nutrient removal to recovery
  • Työelämään kytkeytynyt Professor of Practice yhdyskuntajätevesien puhdistuksen kehittämiseksi / Professor of Practice in the development of urban wastewater treatment

Maa- ja vesitekniikan tuki ry on vuonna 1949 perustettu aatteellinen yhdistys, joka tukee vesitekniikkaa ja siihen liittyvää ympäristötekniikkaa ja maaperän suojelua myöntämällä apurahoja. Viime vuosina tukea on saanut runsaat 200 hanketta vuosittain.

Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi marraskuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi orientaatiopäiville!
Kaivuri työmaalla kahden rakennuksen välissä, maassa putkia ja muuta metallia.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät ensimmäisen hiilinegatiivisen sideaineen – merkittävä vaikutus infrarakentamisen päästöihin

Biopohjaisella sideaineella voidaan korvata runsaspäästöisen sementin käyttöä infrarakentamisessa.