Maailman huiput kohtaavat tiedetapahtumassa 16.–20.11.

Academic Summit kokoaa tieteen ja yrityselämän edustajia keskustelemaan yliopistojen roolista talouskasvuun ja työpaikkojen syntymiseen.

Aalto-yliopisto järjestää 16.–20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin, jossa on tarjolla korkealuokkaista ohjelmaa viiden päivän ajan. Osana tapahtumaa jaetaan World Cultural Councilin (Maailman kulttuurineuvosto, WCC) tiedepalkinnot juhlallisessa seremoniassa. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Tapahtumat kokoavat tieteen ja yrityselämän huippunimiä ympäri maailman keskustelemaan siitä, miten yliopistot edesauttavat taloudellista kehitystä, työpaikkojen syntyä ja hyvinvointia tietoyhteiskunnassa. Tilaisuudessa jaetaan tiedepalkinnot kahdelle kansainväliselle huippututkijalle ja kuullaan heidän yleisöluentonsa. WCC:n tunnustuspalkinnot jaetaan kuudelle lahjakkaalle suomalaiselle tutkijalle.

Academic Summit -tapahtuman teemana on The Impact of Universities on Economic Growth. Puhujien joukossa on mm. lääketieteen Nobelin palkinnon vuonna 1992 saanut Edmond H. Fischer, Millennium-palkinnon tänä vuonna saanut Stuart Parkin sekä Marcus Wallenberg -palkinnon tänä vuonna vastaanottanut Magnus Berggren.

Academic Summitin sessiot tiistaina 18.11. ja keskiviikkona 19.11. pureutuvat yliopistojen vaikuttavuuteen eri näkökulmista. Mukana kansainvälisiä innovoinnin asiantuntijoita sekä yritysmaailmasta että yliopistoista.

Academic Summit päättyy torstaina 20.11. temaattisiin esittelykierroksiin kampuksella.

Pääosa tapahtumista järjestetään Otaniemen Dipolissa (Otakaari 24). Tilaisuuksiin on yleisöllä vapaa pääsy. Tervetuloa!

Maailman kulttuurineuvosto, World Cultural Council, myönsi kesäkuussa kaksi merkittävää tiedepalkintoa. Albert Einstein World Award of Science -palkinto on tunnustus tieteen ja teknologian merkittävistä ja ihmiskuntaa hyödyttävistä tutkimussaavutuksista. Se myönnettiin professori Philip Cohenille Dundeen yliopistosta Isosta-Britanniasta. Jose Vasconcelos World Award of Education, myönnettiin professori Federico Roseille Quebecin yliopistosta Kanadasta. Palkinto on tunnustus maailmanlaajuisesta toiminnasta tieteen, innovaatioiden ja koulutuksen parissa.

Katso videot:
Welcome to the Aalto University Academic Summit and WCC Award Ceremony
Academic Summit on "The Impact of Universities on Economic Growth”

Ohjelma ja ilmoittautumiset: wcc.aalto.fi

Maailman kulttuurineuvosto on vuonna 1981 perustettu kansainvälinen yhteistyöverkosto. Sen tarkoituksena on tunnustuksillaan edistää kulttuuria ja hyvää tahtoa sekä tieteen, taiteen, koulutuksen ja tutkimusinstituutioiden yhteistyötä ympäri maailman. Neuvosto jakaa palkintoja tieteen, taiteen ja koulutuksen alalta vuosittain.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.