Machine Learning Coffee Seminar -sarja jatkuu kiinnostavilla puheilla

MLCS-sarja tuo yhteen eri tieteenalojen osaajia, joita yhdistää ainakin yksi asia: kiinnostus koneoppimiseen.
Machine Learning Coffee Seminar logo in purple and white colours

Suomen tekoälykeskus FCAI:n seminaarisarja Machine Learning Coffee Seminar (MLCS) jatkui jälleen syyskuussa 2020, tällä kertaa verkossa. MLCS järjestetään viikoittain maanantaiaamuisin. Seminaarien järjestäjä on FCAI ja niitä vetävät Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat. Tapahtuma kerää yhteen eri tieteenalojen osaajia, joita yhdistää ainakin yksi asia: kiinnostus koneoppimiseen.

Akatemiatutkija Markus Heinonen Aalto-yliopistosta on yksi MLCS:n järjestäjistä. Hän on hyvin innoissaan syksyn ohjelmasta. ”Meillä on loistava puhujakattaus. Yhden odotetuimmista puheista pitää epäilemättä professori Aapo Hyvärinen. Odotan myös kovasti NVIDIA:n puhetta, joka liittyy mallien optimointiin grafiikkasuorittimilla. Kuulemme puheet myös vierailevalta professorilta Andrew Howesilta, joka tulee Birminghamin yliopistosta, sekä Aallon uudelta professorilta Vikas Gargilta, joka on MIT:n alumni”, Heinonen sanoo.

Heinonen toteaa MLCS:n olevan suunnattu suomalaiselle tutkijayhteisölle. ”Puheet ovat kiinnostavia niin akateemikoiden, opiskelijoiden kuin teollisuudessa työskentelevien näkökulmasta. Pyrimme korkeatasoisiin ja avoimiin tieteellisiin esityksiin. Puheet kattavat tuoreimmat ja kiinnostavimmat tutkimuslöydökset Suomesta.”

MLCS-sarjan ohjelman löydät FCAI:n nettisivuiltaAiemmat puheet voi katsoa FCAI:n Youtube-kanavalta

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.