Magazinen teemana monialaisuus

Aalto University Magazine 19 tarkastelee monialaisuutta kilpailuetuna.
Aalto University Magazine 19 cover

Vararehtori Tuija Pulkkinen toteaa lehden Avauksia-palstalla, että Aalto on ylpeästi omanlaisensa yliopisto, jollaisia ei maailmalta monia löydy. Monialaisuus ei kuitenkaan synny itsestään, vaan koko luovan potentiaalin vapauttamiseksi tarvitaan paljon yhteisiä kokeiluja, kommunikaatiota ja ymmärtämisen avartamista.

Lehden pääartikkeli esittelee kolme monialaista hanketta. Meritekniikan professori Jani Romanoffin johtama Cruise & Ferry 2.0 -ohjelma tarkastelee risteilyaluksia monitieteisestä näkökulmasta. Lääketieteen opiskelija Visa Sippola kehittää uudenlaista luunporauslaitetta yhdessä konetekniikan ja tuotantotalouden osaajien kanssa. Sellutekniikan professori Herbert Sixtan Ioncell F -tutkimusryhmä kehittää ympäristöystävällistä tekstiilimateriaalia, joka on täysin kierrätettävä. Tiimiin kuuluu edustajia kahdesta yliopistosta ja kahdesta yrityksestä.

International Design Business Management -ohjelma on monialaisuuden pioneeri Aallossa. Ohjelmaa vetää Professor of Practice Niina Nurmi, joka soveltaa työssään myös huippuyliopisto Stanfordista tuomiaan oppeja.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa tapaamme Kyrö Distilleryn perustajan ja brändivastaavan Mikko Koskisen, jonka tavoitteena on tehdä yrityksestä maailman tunnetuin ruistislaamo.

Englanninkielinen In there -artikkeli vie Koodibussin mukana Afrikkaan. Opiskelijavetoinen teknologiahanke vierailee kevään aikana kymmenessä maassa opettamassa koodausta 10–20-vuotiaille nuorille. Jutun kuvat ovat Etiopiassa järjestetyistä workshopeista.

Kolumnissa Haukilahden lukion rehtori Pekka Piri iloitsee lukion ja yliopiston onnistuneesta rinnakkaiselosta Otaniemen kampuksella.

Historia on lehdessä läsnä monella tapaa. Mukana on Aalto-yliopiston ensimmäisen rehtorin Tuula Teerin läksiäishaastattelu, sisäkansissa on kuvallisia välähdyksiä perustajakorkeakoulujen historiasta, ja uudella Suomi 100 -palstalla tutustutaan Sotasampo-verkkopalveluun. Se on yksi Aalto-yliopiston hankkeista, joilla juhlistetaan Suomen itsenäisyyden juhlavuotta.

Kannet ja In-house -palsta puolestaan luovat ensisilmäyksen peruskorjattuun Dipoliin, josta tulee syksyllä yliopiston päärakennus.

Aalto University Magazine on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehti on luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu suomeksi ja englanniksi osoitteessa aalto.fi/magazine.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.