Marja-Liisa Siikonen valittu vuoden 2016 operaatiotutkijaksi

Aallon alumni on johtava tutkija hissiliikenteen mallinnuksen alalla.
007_aalto_sci_vuoden_alumni_17-9-2015_photo_mikko_raskinen_fi_fi.jpg

TkT Marja-Liisa Siikonen työskentelee liikennevirtoja tutkivan tiimin johtajana KONE Oyj:ssä.

Työssään hän on kehittänyt innovatiivisia lähestymistapoja rakennusten henkilövirtojen suunnitteluun soveltaen erilaisia operaatiotutkimuksen menetelmiä, kuten optimointia, simulointia ja tilastoanalyysia. Vuodesta 2001 lähtien Siikosen tutkijaryhmä on tehnyt tiivistä yhteistyötä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen professori Harri Ehtamon ryhmän kanssa. Tämän yhteistyön puitteissa Siikonen on ohjannut useita diplomitöitä optimointi- ja evakuointitutkimuksen alalta sekä toiminut ohjaajana useille tohtoriopiskelijoille. Siikosella on tähän mennessä yli 80 tieteellistä julkaisua sekä yli 200 hissijärjestelmien kehittämiseen liittyvää patenttia.

Siikonen väitteli tohtoriksi vuonna 1997 Teknillisestä korkeakoulusta vastuuprofessorinaan systeemianalyysin laboratorion Raimo P. Hämäläinen. KONE Oyj:ssä Siikonen on työskennellyt vuodesta 1984. Marja-Liisa Siikonen on Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun Vuoden alumni 2015.

Lisätietoa Suomen Operaatiotutkimusseurasta seuran verkkosivuilta

Kuva Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.