Marraskuun Knowledge Sharing Breakfastissa pohdittiin menestysreseptiä julkisen sektorin palveluhankinnoille

Onko realistista olettaa, että digitalisaatio, sote-uudistus ja muutama muu hanke tuovat Suomen valtiolle miljardien eurojen vuosittaiset säästöt?
ksb_fi.jpg

Logistiikan aine professori Katri Kaupin johdolla järjesti Knowledge Sharing Breakfastin 10.11. Kauppakorkeakoululla. Tilaisuuden sisältö oli tällä kertaa suunnattu julkisen sektorin päätöksentekijöille, julkisten hankintojen parissa työskenteleville, hankintalain muutosten parissa työskenteleville ja muille teemasta kiinnostuneille.

Tilaisuudessa Kauppakorkeakoulun logistiikan tutkijat Suvituulia Taponen sekä Markku Tinnilä esittelivät tuoreita tutkimustuloksia julkisen sektorin palveluhankinnoista. Keskustelu kävi vilkkaana, kun tilaisuuteen kutsutut pohtivat yhdessä mm. sitä, onko ulkoistaminen julkisen sektorin ratkaisu sen vaikeisiin ongelmiin ja mikä on markkinoiden merkitys liikennepalveluhankintojen kokonaistehokkuuteen.

Tilaisuudessa käytiin myös varsin aktiivinen paneelikeskustelu, jossa hankintatoimen ammattilaiset johtaja Ville Halonen Finnairilta, professori Katariina Kemppainen Kauppakorkeakoululta sekä kategoriajohtaja Susanna Närvänen Hanselilta pohtivat konkreettisia toimenpiteitä tuottavuuden nostamiseen.

Ville Halonen korosti ulkoistamisessa oikein valittujen palvelumittarien tärkeyttä toteamalla, että määrä ei korvaa laatua. Susanna Närvänen painotti hankintaosaamisen kasvattamisen tärkeyttä valtiosektorilla, kun edelleen hankintoja hoidetaan liian vähin resurssein oman työn ohella. Katariina Kemppainen nosti esiin johtamisjärjestelmän tärkeyden ja lean-periaatteiden soveltamisen palvelujen kehittämisessä
– Palvelut kannattaa mallintaa ennen neuvotteluja kokonaisuuden ymmärtämiseksi, Katariina Kemppainen sanoi.

–Mitään yksittäistä ratkaisua tuskin on olemassa, mutta yhteenvetona voidaan todeta, että kyse on palvelujohtamisesta laajasti, ei vain palvelujen hankinnasta, tiivisti professori Katri Kauppi tilaisuuden annin.

Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla tuoreinta tutkittua tietoa ja keskustelua ajankohtaisista aiheista.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.