Matematiikan Ernst Lindelöf –palkinto Big Dataan liittyvälle diplomityölle

Jatko-opiskelija Jerri Nummenpalo tutki palkitussa diplomityössään menetelmää isojen tietoaineistojen laskentaan.

Työssä analysoitiin suurten tietomäärien käsittelyyn, Big Dataan, liittyvän matemaattisen menetelmän toimivuutta ja näytettiin sen toimivan myös alkuperäistä yleisemmässä tilanteessa. Matemaatikot ympäri maailman ovat erityisen kiinnostuneita  ratkaisemaan Big Datan laskennallisia haasteita.

ETH Zürihissa jatko-opiskelujaan tekevä Jerri Nummenpalo oli iloisesti yllättynyt palkinnosta.

"Suuria datamääriä käsiteltäessä monimutkaisia matemaattisia malleja ei voida enää käyttää laskentatehon loppuessa kesken. Työssäni tutkitaan menetelmää, jossa tiettyä mallia yksinkertaistetaan, jolloin se on jälleen laskettavissa. Tällöin tilastollinen virhe kasvaa, mutta suuren datamäärän avulla tätä ongelmaa voidaan paikata. Mielenkiintoista on, että  tilastollisen virheen ja vaaditun datamäärän välistä vuorovaikutusta on mahdollista kuvailla", kertoo Jerri Nummenpalo diplomityötään.

"Diplomityön tekeminen kehitti paljon matemaattista ajatteluani. Erityisen antoisaa oli hyvä yhteistyö Engströmin tutkimusryhmän jäsenten kanssa".

Suomen matemaattisen yhdistyksen vuoden 2014  parhaaksi valitseman diplomityön on ohjannut professori Alexander Engström Perustieteiden korkeakoulusta.

Vuonna 1886 perustetun Suomen matemaattisen yhdistyksen (SMY) tavoitteena on edistää matematiikan tutkimusta ja harrastusta Suomessa. http://www.matemaattinenyhdistys.fi/

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.