Mekaniikan alojen yhteistyölle vauhtia Suomen mekaniikkapäiviltä

XIII Suomen mekaniikkapäivät 2018 kokosi elokuussa ennätysmäärän kotimaisia ja kansainvälisiä asiantuntijoita keskustelemaan mekaniikan eri alueisiin liittyvistä tutkimus- ja kehitysaiheista.
Suomen mekaniikkapäivät 2018

Konferenssin erityisteemana oli yhteistyö yli rajojen.

”On tärkeää tuoda yhteen akateeminen tutkimus, insinöörisovelluksiin tähtäävä tutkimus ja tuotekehitys mekaniikan eri aloilta, kiinteän aineen mekaniikasta ja maamekaniikasta virtausmekaniikkaan”, kertoo apulaisprofessori Jarkko Niiranen rakennustekniikan laitokselta.

”Oli avartavaa huomata,  kuinka eri lähestymistavoilla – teoreettisella, laskennallisella ja kokeellisella tutkimuksella – on oma roolinsa kokonaisuudessa, oli sitten kyse uutta ymmärrystä tai uusia teknologioita luovasta tutkimuksesta tai korkeatasoisista teollisista innovaatioista.”

Mekaniikkapäivät tarjoaa keskustelufoorumin tutkijoille, insinööreille, opettajille ja muille alan ammattilaisille sekä mahdollisuuksia tiedonvaihtoon, verkottumiseen ja yhteistyöhön. Tänä vuonna konferenssiin osallistui enemmän asiantuntijoita kuin koskaan aikaisemmin: lähes 150 eri alojen asiantuntijaa ja 15 partneriyritystä- ja yhteisöä.

"Pääpuhujina olivat yritysjohtaja Suomesta ja arvostetut emeritusprofessorit Ruotsista (KTH) ja Tanskasta (DTU). Kaksipäiväisen konferenssi aikana kuultiin lähes sata esitelmää”, Niiranen toteaa tyytyväisenä.

Teemat kattoivat teoreettisen, laskennallisen ja kokeellisen kiinteän aineen, maa- ja kallio- sekä virtausmekaniikan sisältäen laajan kirjon sovelluksia: lujuusoppi, rakenteiden mekaniikka, virtausdynamiikka, murtumismekaniikka, väsyminen, termomekaniikka ja termodynamiikka, mikromekaniikka, kontaktimekaniikka, rakenteiden optimointi, virtauksen ja rakenteen vuorovaikutus, numeerinen analyysi, monikappaledynamiikka, mekatroniikka, koneiden ja rakenteiden suunnittelu, sekä  mekaniikan sovellukset teollisuudessa ja lääketieteessä.

Suomen mekaniikkapäivät järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1982. Sen jälkeen tapahtuma on järjestetty joka kolmas vuosi. Tänä vuonna päivien järjestelyistä vastasi Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitos. Järjestelytoimikunnassa olivat mukana myös konetekniikan laitos, VTT ja CSC.

Kuva: Topi Kaaresoja (oik.) partneriyritys Infradex:stä esittelee professori Jarmai Karolylle lämpökameratekniikan ominaisuuksia.

Lisätietoja: http://civileng.aalto.fi/en/smp2018/

Apulaisprofessori Jarkko Niiranen, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.